4 895 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Isolera avloppsledningar. med vad?
Hej alla. Jag bor i en så kallad "trimmad sommarstuga" i Norrtälje komun och har precis fått tillstånd att lägga ner en septic tank på min tomt. (fått tillstånd? hmmmm kostade 6400:- att ansöka) och min fundering är följande, då min tomt till stor del består av berg har jag svårigheter att gräva ner nåt i marken. Min tank kommer att ligga med översidan precis i gräsmatte höjd och rören kommer inte att gå och gräva ner. För att det inte på vintern ska bli isproppar i rören tänkte jag isolera dom, plus att även lägga in en elvärmeslinga att sätta på om det kniper.
Har sökt en del på marknaden men inte funnit nån specifik produkt för detta ändamål, däremot hittat en del rörisolering som jag tror är till hetvatten ledningar typ fjärrvärme. Kan man använda dessa rörskålar som PAROC section eller år dessa onödigt bra (dyra) . Tanken är att sen bygga nån form av plank kulvert upp till huset för att skydda rören mot yttre påverkan. Vet inte ens om jag behöver köpa rör skålar kanske går bra med vanlig isolering, verkade bara bekvämt och passande att använda rör isolering på rör
Nån som haft liknande problem eller har en lösning åt mig så hör gärna av er. Med vänlig hälsning Jocke
Har sökt en del på marknaden men inte funnit nån specifik produkt för detta ändamål, däremot hittat en del rörisolering som jag tror är till hetvatten ledningar typ fjärrvärme. Kan man använda dessa rörskålar som PAROC section eller år dessa onödigt bra (dyra) . Tanken är att sen bygga nån form av plank kulvert upp till huset för att skydda rören mot yttre påverkan. Vet inte ens om jag behöver köpa rör skålar kanske går bra med vanlig isolering, verkade bara bekvämt och passande att använda rör isolering på rör
Nån som haft liknande problem eller har en lösning åt mig så hör gärna av er. Med vänlig hälsning Jocke
Fall skall det förvisso vara, kan nog frysa på ändå om det rinner lite vatten och röret är kallt
värmekabel & isolering används normalt på avlopp för byggbodar vintertid, åtminstone på liggande ledning
sök i på tubolit, finns i storlek 114mm, funkar bra för 110 avloppsrör
Mvh Lars
värmekabel & isolering används normalt på avlopp för byggbodar vintertid, åtminstone på liggande ledning
Mvh Lars
QUOTE=Lars;577499]Fall skall det förvisso vara, kan nog frysa på ändå om det rinner lite vatten och röret är kallt
Mvh Lars[/QUOTE]
Hej Lars tack för tipset, vet du om det finns någon svensk återförsäljare, verkar bara finnas tyska på nätet? Mvh/Jocke
Mvh Lars[/QUOTE]
Hej Lars tack för tipset, vet du om det finns någon svensk återförsäljare, verkar bara finnas tyska på nätet? Mvh/Jocke
Liknande trådar
-
Ljudisolera och förstärka mellanväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Täta genomföring i grundmur? Isolera..?
Grund & Markarbeten -
Ta bort luftning i takfot och isolera i samband med uterumsbyggnation
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur isolera och ventilera garage för gym?
Isolering -
Isolera inifrån med trasig vindpapp. Hur göra?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus