Vatten & Avlopp
v-g: Man kan även ta ur packningen när man "torrkör" fast då sitter inte rören ihop alls.
jimnor: VILL LIVA UPP DENNA TRÅD IGEN! Våran röris vill som hos fialottabus använda dessa pexrör med ytterrör på traditionellt vis. Vad skall jag säga till rörisen om detta? Får man göra så? Tacksam för svar
Tompa01: Själva borren är ett par dm lång. Mellan denna och borrmaskinen monterar man förlängare. Hur snabbt det går beror nog på flera omständigheter, borrdiameter, typ av sten bl.a. Har själv bara borrat tre hål i kalkstensväggar och kan från denna begränsade erfarenhet säga att skärhastigheten ökade klart när man kopplade vatten till borren. Det sköljer bort stendamm och kyler. Jag
GoForIt: Hej, Vet någon om det finns någon avloppspump för anslutning av en toalettstol med vanligt vertikalt S-vattenlås? De som Saniflo levererar verkar bara klara horisonellt P-vattenlås.
Twoflower: Nån som vet något om något slags filter (ska ungefär se ut som en toaborste) som man stoppar in i tröret. Så man kan hindra slamflykt, verkar vara bra så man slipper igensatta spridarrör/biomoduler.
damo01: Efter att ha haft vatten på trappen har jag nu dragit in pemslang + julas beredare under bänk (som har anti frys läge). Vattnet kommer från grannens borrade hål via 32 pem ca 75 m till vår trapp (under jord). Har ingen aning om den ligger på frostfritt eller inte. Har satt avstängningskran på trappen för att det inte ska läcka när vi inte är i huset (overkill?). Resterande del är
perra i skogen: Det brukar gå att plocka isär dom ( en greppsblandare om det är en sådan du har ). Det sitter ett finmaskigt nät vid inloppen på den yttre ventilkäglan. Bara att plocka ur den och göra rent sedan ska det fungera igen/ Perra
f95heka: He he! Lysande strategi :-) Har börjat fylla och lägga rören nu, ser helt OK ut.
ManneF: Svarar mig själv, så kanske någon får nytta av det. Har nu löst problemet, det var läck i backventilen i botten på röret från brunnen. Jag uteslöt detta fel från början eftersom jag fick veta att en JET pump inte skulle kunna få upp något vatten i vilket fall om det inte fanns vatten i röret från brunnen upp till pumpen. Det visade sig dock att pumpen mycket väl kan suga upp
tussee: Ska du använda handpumpen annars ta bort röret och pumpstång och låt resten stå kvar. Annar lyft upp gör rent och stoppa tilbaks om det inte är sönderrostat. Lite rost gör inget. se till att det finns en luftning på brunnen så rostar det mindre.
haddirajan: [citat] Ok, då är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.... :-)
hempularen: Dagens diskmedel innehåller enzymer (ungefär som tvättmedel gjort de senaste 30 åren) som löser proteiner. Enzymer förstörs vid ganska låga temperaturer, så det är viktigt att disken går igenom stadiet med ljummet vatten.
oavvs: köp inte saker på biltema bauhaus lr liknade köp det hos en riktig vvs firma för där är dem kuniga och kan svara på alla dina frågor och då har dem i balnd vvs motörer som kan hjälpa dig om det går åt helvet när du håler på
oavvs: [citat] hehe det kan även hända den bästa men har man orut och bara stänger av kallvattnet när man ska byra WC stol så kan varmvatten trycka in i röret så att man får varmvatten i WC stolen :D:D
gadeberg: Det enda jag har hört var i kompisen sommarstuga. Men då var det att tanken låg precis jämte vägen så det var tjälen som tryckte sönder tanken. Jag har haft det uppgrävt runt halva min trekammarbrunn i betong under en vinter och mitt sandfång till dagvattnet har stått hel öppet under en vinter. Inget lock och bara lite motfyll utan att det frös
tio_Pepe: 40 och 32 mm är de två dimensionerna som finns för avloppsrör som sitter synligt i badrum etc. Övergångsbitar finns överallt där man säljer såna avloppsrör.
perra i skogen: Konan ska sitta vänd innåt i kopplingen.
Hemmakatten: Vi köpte från www.baga.se. Inga problem att specialbeställa öppningar på fördelningsbrunn eller andra storlekar på slamavskiljare. God service och dessutom var de billigast, iaf för tre år sedan.
m97marro: Man sover bättre på nätterna om man vet att det inte läcker bakom väggarna i badrummet. :-) Ett bra beslut!
Crischnak: Toppen, håller med om att plast känns bättre även enklare att byta vid eventuellt läckage eller hur iallfall med rör i rör. Är HPT och PPHT samma sak?
Ante_M: Skall nu dra om allt vatten i min lägenhet. Idag grenas allt vatten ut från en ganksa grov huvudledning i trumman över 20mm i.a.f. Nu grenas det ut med vad jag tror är 2st 16mm ledningar, som sedan skarvas ut åt alla håll och kanter men huvudmatningen tycks ju vara 16 i lägenheten Tänkte sätta en förgrening ut direkt vid stammen, där jag skall grena ut till 2st tvättställ samt två
andi_j: Hej Tänkte höra om det är någon i gbg området som har byggt ett badrum eller liknande med LK pex universal slang? Det är så att jag behöver ytterligare 5-10m slang och vill inte betala för en 50m rulle. Någon?
Rog1: Hej och tack för tipsen. VV-beredaren var fullständigt igenkalkad och är nu utbytt och allt fungerar bra igen. Tack för hjälpen ändå. //Roger
vojma: Beror väl helt och hållet på badkarets fabrikat. Hör med leverantören. /V
vojma: [citat] Han ska ändå hit och fixa lite annat i garaget så då får han göra detta åxå så man vet att det blir rätt och tätt... /V
Mats: Håller med om isolering. Har en ca 40X40 låda runt mina avloppsrör. De fryser inte. Inkommande vatten har en liknande lsöning och det pallar -30 åtminstånne och har aldrig frusit (nu lär det väl frysa i vinter eftersom man är kaxig). Ingen som helst elvärme eller dylikt "fusk". Försök klara dig utan iom att sådanna system kan paja.
Trouble: Menar du att det är bakfall på det röret som ni har förberett med under det befintliga huset? (katastrof!) Det är otydligt eftersom du senare skriver att det redan är ingjutet. Eller blir det bakfall på det nya röret mellan brunnen och er förberedda anslutning? Om det är det senare alternativet så finns det ett par olika lösningar: * Det finns golvbrunnar med både bottenutlopp och