Hej,

Vi har en firma som just nu håller på med en "total" badrumsrenovering hemma hos oss.
Golvet är för närvarande uppbrutet och rörmockaren håller på för fullt. Den gamla gjutjärnsgolvbrunnen och anslutningen för vasken är utkastade och ersatta. Däremot hävdar de att resterande delar (bl.a. anslutning för toalett) i badrumsgolvet är i bra kondition och inte behöver ersättas. För mig är dett omöjligt att bedömma. Huset är byggt 1961, så det borde vara rör som är tillverkade med "centrifugalprincipen" och inte sandgjutna.
Frågan är om det är dummsnålt att inte byta allt i själva badrumsgolvet när det ända är öppet?
Rörmockaren hävdar att det finns stor risk för att rören spricker längre bort om man börjar riva i det och att man därmed måste byta hela stammen (badrummet ligger på 2:a våningen i ett hus med källare).

Vad tror ni??

Mvh, Peter

Själv skulle jag aldrig låta ett gammalt rör vara kvar under något nytt om jag nu har golvet öppet.

jag skulle byta ut allt när golvet redan är öppet. Men rörmokarn är väl säkert inte sugen på att göra det eftersom han säger så :) Och tror han att rören skulle sprivka för att han tar i dom så kan dom väl inte vara i så gott skick som han säger heller?! Byt ut allt!!

jag skulle byta ut allt på engång för att slippa göra samma prosedur om några år det är dum snålt att inte byta ut allt

Byt allt som du inte kommer komma åt efter att badrummet är klart! Allt annat är bara korkat, oavsett vad din rörkrökare hävdar! Må hända att rören är i riktigt gott skick och håller i 20 år, men vad händer om de börjar läcka om 19 år? Helgardera dig och byt. Om du inte vill riva i väggarna på bottenplan kan du säkert byta så långt att det går att komma åt skarven mellan gjutjärn och PVC vid ett senare tillfälle.

Tack för alla svar. Det är nog, som ni säger, dumt att inte byta när golvet ändå är öppet. Rören är ju trots allt snart 50år. Tror ni det räcker med att byta fram till anslutningen till den vertikala delen och låta den samt ventilationsröret sitta kvar? Kan man i så fall byta den vertikala delen vid ett senare tillfälle genom taket i från undervåningen? Och hur skall man göra med ventialtionsröret som ju snart sitter bakom det nya kaklet? Detta kommer man inte åt från andra sidan väggen (vi bor i radhus). Ventilationsröret står rakt ovanpå den vertikaladelen av avloppet.
Jag bifogar några bilder så det blir lättare att fatta.

• bild_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild_2.jpg
    Skapa konto
  • bild_3.jpg
    Skapa konto
  • bild_4.jpg
    Skapa konto
Byt alla delar så långt att man kan fortsätta bytet från annat håll den dan det blir läge för det.

Byt så mycket du kan nu när du har möjlighet till det och om du vill så kan du ju byta ut en bit på avluftingen också eftetr som att det är öppet

Ja du, jag hade bytt hela den horisontella stammen, T-kopplingen där horisontellt rör möter vertikal stam samt om möjligt avluftningen.

När jag fixade badrummet på ovanvåningen i min villa valde jag att inte byta sista metern av avluftningen för att det inte är läge att pilla på takgenomföringen just nu. Det får vänta tills taket ska läggas om (inom 10 år). I mitt hus (några år nyare än ditt) var rören till avluftningen som nya men jag bytte dem ändå eftersom jag flyttade avluftningen några centimeter närmare en vägg. På vinden har jag därför nu två 15-graders PVC-böjar för att parallellförskjuta PVC-röret något mot den kvarvarande gjutjärnsstumpen som går ut genom taket. Gjutgärnsstumpen fixerade jag med spikband i en kortling mellan takstolarna.

phl skrev:
När jag fixade badrummet på ovanvåningen i min villa valde jag att inte byta sista metern av avluftningen för att det inte är läge att pilla på takgenomföringen just nu. Det får vänta tills taket ska läggas om (inom 10 år). I mitt hus (några år nyare än ditt) var rören till avluftningen som nya men jag bytte dem ändå eftersom jag flyttade avluftningen några centimeter närmare en vägg.
Avluftningsrör är ju inget som man behöver byta av samma anledning som avloppsstammar. Där ska ju bara passera litet luft (och kanske några regndroppar).

Precis, men i mitt hus gick det att få till PVC-rören thightare än de befintliga gjutjärnsrören och därmed få en mindre låda på väggen ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.