Djupvattenpump

11k läst  15 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Önskar få råd om vilken pump jag ska välja till min Djup borr brunn.
    Den är på 62 meter, och vatten nivån ligger på ungefär 6 meter från markytan (obelsatad)
    Jag har blivit rekomenderad en Grundfos SQ2-55, men räcker den till för backspolning av reningsfiltret?
    Jag har järn och mangan i vattnet som måste renas. Och tänker installera en filteranläggning sjäv av delar jag kommit över. Tittade på en SQ3-55 som ger lite mer, men vill samtidigt inte köpa för dyrt eller för kraftig pump.

Hör av er ni som har erfarenhet om djupvattenpumpar och brunnar.

H/ miklin01

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Har inte heller någon erfarenhet av djuppumpar men rent generellt ger en (för) stor pump till en liten tank många start och stopp vilket sliter på pumpen, tryckbrytaren och ev kontaktor.

3. M
    Medlem Nivå 1

Precis

Så har jag också förståt det. Klarar jag mig på en SQ2-55 är det ju bra både ekonomiskt och praktiskt. Inte alltid bra att överdriva, eller ta till i överkant. Tack för ditt svar.

H/ miklin01

4. C
    Medlem Nivå 1
    Pump och tillrinning i brunnen bör harmonera med varandra och det är inte bara pumpen som ska klara backspolningen utan brunnen ska hinna med. Men den messt monterade pumpen idag är SQ-70

5. T
    Medlem Nivå 6
    HUr högt är huset över brunnen? Det finns pumpdiagram på deras hemsida så kolla att flöde och tryck räcker till till så många meter du ska lyfta.
    Provpumpa gärna brunnen inna och se vad du får för avsänkning. Om det är 6 m till vattenytan nu så kanske den sjunke 15 meter till vid större uttag och då måste pumpen klara att ge ett tillfredställande flöde och tryck på 15m + så många meter huset ligger över brunnen.

Har du tillgång till trefas så drar en sådan mycket mindre ampere vilket kan vara att föredra ibland.

Ring tex DEBE pumpar och grundfos så kan dom säga vilken pump som passar om du berättar lyfthöjden om du känner dig osäker på pumpkurvorna. Dessutom kan du ju ta pris från bägge då och jämföra vilken som är billigast. Debe och grundfos är bra bägge två och vi använder dom mycket i jobbet

6. O
    Medlem Nivå 3
  7. T
    Medlem Nivå 6
    OlaE
    Helt rätt Ems har också högkvalitativa pumpar

8. M
    Medlem Nivå 1

Tack för alla svar

Det ena huset (där största uttaget är) Ligger ca en meter nedanför brunnen, men det är ju sant att man bör kolla upp hur mycket nivån sjunker vid större uttag. Har fram till nu haft en hydroforpump som ligger med en sugledning på 30 m, och den har aldrig gett upp pga va-nivån. Så jag tror att tillrinningen är ganska bra.

9. T
    Medlem Nivå 6
    Ja om du har en sugpump så kan den inte suga djupare än 8-9m så det tyder ju på att nivån inte sjunker så mycket. Om sugledningen är 30m ner ibrunnen så borde du kapa den då det ger mycket förluster och en sugis kan somsagt bara suga 8-9m (teoretiskt 9,8m) Men en brunn kan ge bra med vatten även om nivån sjunker

10. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Jag jobbar med vatten och djup pumpar. Jag skulle inte ta en grundfos pump då dom har problem med sinna elmotrorer. Har mycket god erfarenhet av EMS pump. Snabba leveranser och bra grejor till skapligt pris.

11. T
    Medlem Nivå 6
    Jag jobbar också inom branchen och vi har många grundfospumpar nersatta på olika ställen och dom har vi inte haft några större problem med

12. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Grattis. Grundfos pump del är mycket bra men deras motorer är super känsliga för minsta förändring i späningen. Tar du tex en Franklin motor är den mycket tåligare.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Till tjacko och Tjipp
    Tack för era rekomendationer, men gå inte i bråk angående märke.
    Till tjacko kan jag säga att tanken är ju att byta sugpumpen för den ger inte så bra. Och det har ju med det du skriver- att den får suga från 6-?? meters djup. Så en djupvattenpump blir det, men vilken storlek är det jag ska satsa på för att orka backspola ett va filter med grus till sand?

14. M
    Medlem Nivå 9
    Tjena, tog o kikade i mina papper från min borrade brunn som borrades 2001. Då sattes det i en AS30 EMTEK. I höstas satte jag in ett vattenfilter med automatisk backspolning, det backspolar med 20l/minut varannat dygn. Jag har inte haft några problem med att pumpen inte orkat med. Mitt borrhål är 66m djupt, vet inte hur djupt ner pumpen hänger. Min hydrofortank är på 150 liter om det spelar någon roll.

15. T
    Medlem Nivå 6
    Miklin01
    Nejdå det kommer inte bli något bråk ang märke :) jag ville bara påvisa att det inte behöver vara några problem med grundfos och han kan mycket väl ha rätt i det han säger och vi använder oftast franklinmotorerna så det rimmar ju bra med tjipp :)

Men åter till din pump. Jag skulle rekomendera en debe BN11, du kan se pumpdata här http://www.debe.se/Katalog2007.pdf , då klarar du backspolning och får ett bra tryck även vid hyfsat flöde. Visst kan du gå ner en storlek men jag skulle inte gjort det.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: