Vatten & Avlopp
snuttjulle: Felet kan även vara på väg åt andra hållet om det är lite bakfall. Behövs inte mycke för att det ska börja sätta sig och sedan är det kört.
spocks_beard: vattnet är ju trycksatt så det borde inte medföra några problem.
muchcup: Finns det några bra "avloppsfirmor" i norra stockholmsområdet som borde ha det med stor sannolikhet? Orkar inte riktigt åka runt och chansa =/
Aniska: Vi har installerat en Biop. Det fungerar bra och har så bra rening att framtida krav på rening tillfredsställs. Det är behållare med ett stenkross som binder tex fosforn til sig med väldigt hög rening. Förhoppningsvis är det också framöver utan driftproblem - vi har inte behövt installera några pumpar eller annan el utan det rinner av sig själv in i tanken och ur den tack vara
Paddy: [citat] Aah! Det var det jag sökte. Det får bli två sådana nere under golvet mellan tvättstugan resp badrummet, och sen kromade rör längs väggarna i respektiva rum. Tack! :)
Tjipp: Det var inte riktigt så jag menade. Ta ett vattenprov (microbiologiskt) vid borran och ett vid din första tappkran. När du får resultaten så förstår du vad jag syftade på.
Annananna: BAS; Jo det är precis det som har hänt. Var nog otydlig. Den biten har vi koll på. Det vi funderar på är mer "varför" detta har hänt. T ex. oaws; Att röret är trasigt är väl en ganska vettig gissning. (Ni får gärna komma med andra förslag.) Även vi gissar då på att en lämplig lösning är att byta ut det. ;) För oss ter det sig dock lite krångligare än att "bara att byta ut".
avendere: [citat] I brist på konkreta tipps här så jag använde mitt egna sunda förnuft, vilket bestod av att lägga i en ny gummipackning och sedan använda avloppskitt.. det blev tätt och satt mkt bra... jag hade ju en ganska förlåtande anslutning då stammen kom upp med muff upp i ca 45 grader.. de nya rören satt ju då innuti muffen... MVH: Marcus
Freddeman: Då betongfirman kom som skulle gjuta fundamenten så hade vi fortfarande inte löst problemen med rören varvid de bara tejpa med silvertejp över hålen som sågklingan skurit, Sen fyllde vi på med 30 cm betong igen. Så var den sagan slut, fusk eller ej. Kan väl eg inte hända så mycket.
b_hasse: Jag har skriftlig information från 2006 om att "de flesta" leverantörer av Prisol-rör rekommenderar stödhylsa. Jag har aldrig sett att det skulle finnas någon risk med att sätta in en stödhylsa "i onödan". Prisol-rör består normalt av mjuk-glödgade kopparrör. Min slutsats är att man alltid kan använda stödhylsa om man vill vara säker. Att det finns tillverkare av Prisol-rör som
Maccan_: Du som enskild bostadsrättsinnehavare får inte byta stammen. Det är föreningen som har ansvaret för själva stammen. Från stammen och in i lägenheten är det ditt för att göra gränsdragningen "enkel". Om jag inte minns fel så är även golvbrunnen föreningens ansvar. Prata med dem först.
stenene: [citat] Och har man eget skogsskifte, så får man mera rensat desto mer man diskar, tvättar också bilen alltid med varmt vatten.
master_mimer: värt att tänka på r att det där gurglet i vattenlåset håller gansak rent där, maskindiskmedlet, det varma vattnet och det höga flödet sköljer och löser bort en hel del gucka som samlas i ett köksavlopp. matrester, fett osv... Lägger man diskmaskinen separat mister man denna automatiska rensning.
fantasi: Tack för er hjälp! Fick tag i en rörkille och han sa att jag skulle köra på en gumminippel mellan vattenlås och väggavloppet. När det gäller hur jag skulle gå från dimension 75 till 50 innuti väggen så föslog han en "förminskning" iställe tför gumminippel. Anledningen är att gummi har en begränsad livslängd så det är bra att undvika dem i dolda installationer.
Matss: Knepet när man ska dra i slang i skyddsrör är att snekapa slangens ände 30-50 cm så att man får en styrande flik. Fäster man sen ett rep att dra med och har på glidmedel så går det mesta.
gnisto: Renoverar vår gästtoa och tvättstuga. Skall kompletera gäst toa med dusch, huset byggt -69 i lättbetong. Läst på lite i både säker vatten och BBV (Byggkeramiska rådet våtrum). Behöver hjälp med tolkning av reglerna står att tappvatten inte får gå i bjälklag med golvvärme pga legionella, nu är det så att jag har ett lättbetong bjälklag som rören går på ovanpå det 70mm
Super-Mario: Har själv aldrig upplevt att flödet ändrats efter en montering av kulventil av typ Ballofix. Går vredet att vridas ett kvartsvarv så borde kulan öppna som den skall. Om du fått smuts i silen på blandaren så borde detta avspegla sig både på VV och KV. Kolla ändå för säkerhets skull och regör vid behov.
ppalm: [citat] Åja känner igen detta med min stående stamm sam går till andra våningen och som köket är anslutet till strax under källartaket. Så fort man diskmaskinen tömde eller man spolade lite varmvatten så knar knarrrrr knarrrrrrr. Slutade med att jag fick bryta upp och frilägga stammen och ta bort det lilla stycke som stack ut från en golvbräda mot stammen. ca 5*5mm utstick gav ett
RENOCHVERA: Ok! Nu fattar jag ! Klykan i Y-et mot toaletterna. Tackar
oavvs: ok tackar då vet jag har aldrig hört om dem förut så men nu vet jag tackar
Kurtivan: Skjutmuffar är lösningen på problemet, tack för det, jag visste inte att de fanns!
jakim: Jag gissar ochså på en 15, max 20 tusen för hårdvaran och så arbete på det.
drainsniffer: En infiltrationsbädd har ofta en livslängd på kanske 10-15-20-25 år beroende på belastning och markförhållanden, så är den 30 år är det inget konstigt att den gett upp. :) En avloppsanläggning är inget som håller i en evighet, det är ett hustillbehör som behöver underhållas regelbundet och till slut bytas ut, precis som t.ex. en värmepump, oljepanna, vitvaror eller vad som
thomasd79: Har problem med min avloppstank. Igår var slammsugaren hemma hos grannen och mig. grannen var då hemma så han påpekade att hans brunn höll på att ge vika. jag kolla min brunn och den var likadan. grannen kollade upp detta och tydligen har pipelife stora problem med dessa brunnar.det är väggarna som ger vika. min brunn är 4 år och grannens 2 år. jag tycker att pipelife ska byta ut
oavvs: skut i hop rören ordentligt utan skarv det har ignen betydelse den skarver gör ju bara att du får ett stopp om några år istället
Matss: Ta 2 st 45 graders med en rörbit emellan så löser du höjden, strunta sen i fallet och dra röret vågrätt så blir livet enklare.