Tänkte installera den nyinköpta pumpautomaten vars funktion jag nu testat och är nöjd med. Den kommer att hamna ovanför en grävd brunn och får ett eget hus att bo i. Men hur gör jag till vintern? Räcker det att öppna tömningsventilen för att inget ska frysa sönder eller måste jag koppla ur och koppla in igen inför varje sommar för att vara säker?

Ingen?

Var det ingen instruktion med till pumpen? Folk brukar ju lämna sina sommarstugor över vintern, och då gör man inte mer än att tömma pumparna. Har aldrig hört talas om någon som behövt koppla ur pumpen.

Står inget i manualen.
Det finns en tömningsvetil men frågan är om det räcker så eller att man måste koppla ur den och välta den åt sidan för att få ur ännu mer vatten. Då är man ju tillbaka på ruta ett, liksom.

Om du är rädd om pumpen så skulle jag rekommendera dig att förvara den frostritt, bygg ett isolerat hus med frostvakt till pumpen eller ta in den.
Att bara tömma den räcker nog inte för det står säkert vatten kvar i sugslang och pump, om det finns så skulle jag nog sätta en snabbkoppling på slangarna och en kontakt så att den är lätt att ta in när frostnätterna närmar sig.

Håller med tussee,

Snabbkopplingar på slangarn samt möjlighet att tappa av hela systemet lagom till kylan.

Bygg ett lite frigolithus av 10 cm frigolit (limma ihop i kanterna) så klarar du första köldknäppen (om den kommer innan du plockar in pumpen)

/Andreas

OK, men var hittar man "snabbkopplingar" av den typ ni beskriver?

25 mm PEM.
Men är jag den ende i landet som har denna utmaning och som måste leta bland snabbkopplingar hos bevattningsfirmor?
Hur gör ni andra på vintern?

Har min i grunden där är det frostfritt, frostvakt och isolerat är nog vanligt, risk för frysning finns alltid om man ska ta in den på hösten..

101 poster ::)= fullvärdig medlem :-/

Använd de där klokopplingarna som man har för tryckluft, de fungerar ypperligt.

OK, men hur funkar klorna? Ser att slangen ska över andra änden.

snabbkopplingar hit och dit.... tömmer man pumphuset, sugslangen och tanken till pumpen så är det väl bra med det ? Har kört en bevattningsanläggning 10 år på så vis... aldrig några problem....

Jo, men om man då har bygg en pumpen i en liten pumpstuga och tätat kopplingarna en gång för alla känns det lite pilligt att behöva göra om allt två gånger om året.
Men det räcker tydligen inte att tömma pumphuset på vatten via tömningsventilen?
Jag fungerar starkt på isolering och frostvakt.

Lite ny på området. Precis köpt hus och vår pump står inomhus i ett förråd, mig veterligen isolerat förråd. Sedan är det 40mm PEM sugslang in till pumpen. Sugslang ligger på frostfritt djup, mellan tumme o pekfinger 50-60cm.
Ska inte behöva tömmas på vintern tycker jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.