Hmmm, ska beställa lite hållare till mitt 2-rörsradiatorsystem och undrar vad skillanden egentligen är på de två olika hållarna är som finns på rinkabyrör.
Just nu har jag hållare av typen 6236 på http://www.rinkabyror.se/ (funkade inte att göra en länk till artikeln)
Men så såg jag att det även fanns hållare med artikelnr 3965. någon som vet skillnaden och när man använder vad?

Den ena är snyggare än den andra. Skall det vara synligt?

Den ena är en du bara klämmer in röret i och den andra skruvar du fast röret i. Klämmisarna är bra för de har jag kört lite överallt där inte svep skulle passa.

Tackar, frågan är vilket som är snyggast :-) en stor klump eller en liten hållare... jag antar att man även skruvar fast klämhållaren i väggen såsom man gör med den överbyggda varianten?
Är det samma avstånd mellan rören på de två hållarna? jag tänkte eftersom hållarna som är överbyggda till 22mm kopparrör är 6cm cc för rören, är det måne samma på klämhållaren?

Redigerat:
Klämvarianten tycker jag är snyggare, men det beror ju på vart de sitter också man får avgöra själv. Kan det tänkas att man kommer åt rören sitter ju skruvat såklart bättre även om kläm inte släpper helt lätt.

Ja man skruvar fast båda varianterna. Har för mig att CC var typ 4 cm men det var på 15 eller 12's rör, på 22 har jag inte en aning. Ring rinkaby och fråga de svarar mer än gärna ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.