Ska installera vattenutkastare på utsidan väggen. Funderar på att sätta en utkastare med både varmt och kallt vatten. Det är ju praktiskt att ha tillgång till varmvatten ute, när man tvättar bilen, ungarna etc.
Eldar med ved, så när jag väl är igång med eldningen så är det ingen brist på varmvatten.
Någon som har erfarenhet av detta? Något speciellt man bör tänka på? Vilka utkastare finns och vad kan det kosta?

Det finns färdiga för detta att köpa som är av samma typ som en vanlig fast med dubbla kranar. Hittade ingen just nu att visa men kolla på FM mattsons sida så tror jag de har den.

Kollade hos FM och hittade den med RSK nummer 431 71 03

Hemmakatten
Vi ska också ha en sådan. Den enda jag hittat hittills är den från FMM. Pris på K-rauta 1595:- eller nåt liknande. Går säkert att hitta billigare, men jag har inte letat ännu.

Verkar vara FMM som har monopol på den här prylen. Ringde lokala Ahlsell-butiken där jag har konto med en vad jag trodde skaplig rabatt. De skulle ha 1800-nånting plus moms. Lurifaxar!
På dinvvsbutik.se kostar den 1542:50 inkl moms. Rinkaby rör verkar inte ha produkten i sitt sortiment.

att inte jag tänkte på det     :( :(

hade varit praktsikt att ha istället för att springa ett 50tal svängar med en hink mellan grovtvättsvasken i huset och barnens 1500 liters plastpool och försöka värma upp det iskalla vattnet.

det får bli till nästa hus...   ;)

En fattigmanslösning på problemet är att sätta ett t-rör på matningen och koppla in vv på den.
då kan man med två ventiler välja mellan kallt, varmt eller blandat vatten.

navgha skrev:
hade varit praktsikt att ha istället för att springa ett 50tal svängar med en hink mellan grovtvättsvasken i huset och barnens 1500 liters plastpool och försöka värma upp det iskalla vattnet.
Dock borde det inte vara något problem att sätta en sil med utvändig gänga "neråt" på kranen i tvättstuga. På denna skruvar man vid behov på en vanlig Gardena krankoppling och till denna ansluter man trädgårdsslangen.

Tyvärr vet jag inte hur en sil med utvändig gänga "neråt" benämns på fackspråk, men det sitter en på kranen i tvättstugan i mitt föräldrarhem, och det är jag som skruvat dit den. :D

När jag började fundera på dessa så tänkte jag göra en själv av 2 vanliga utkastare som man kopplade ihop med ett "Y-rör" där man sedan satte dit en vanlig koppling. Detta går ju att göra ev billigare än dessa färdiga om man springer på billiga vanliga och har lite rördelar liggande skräpande. Men frågan är om det för den vanliga användaren lönar sig.

Hej. Ett tilllägg till "S3"'s lösning på problemet. Tänk på att man måste montera en backventil mellan kallt och varmt så man inte får varmvatten i kallvattenledningen och tvärtom.

Är ganska säker på att skillnaden i pris blir väldigt liten med 2 vanliga utkastare+ventiler+t-rör+rörsnuttar mot de 1600 som ger en FMM:s eleganta lösning på problemet...

Håller med fotografen. Smidigare och enklare att använda fmm's färdiga dubbelutkastare. Troligtvis blir det inte dyrare heller.

Asså tanken är att ha EN utkastare och reglera temperaturen på insidan, å då blir kostnaden betydligt billigare än att köpa en dubbelutkastare.
man får iofs reglera på innsidan, men jag skrev ju att det är ett fattigmansalternativ.
Har man inte vvc i sin fastighet så behövs inte backventiler.

Det här är en ännu mera "fattigmanslösning" om man vill ha varmvatten i trädgårdsslangen:
36-209_l.jpg

Den skruvas på kranen inne och så får man ett trädgårdsuttag, har en sådan själv och den fungerar utmärkt (biltema)

har man en befintlig utkastere som man vill ha vv i, så är det väldigt mycket billigare än att byta ut den mot en dubbel.
Givetvis är det bättre med en dubbel, men det kan vara ett alternativ om man inte använder vv särskillt ofta.

Jodu S3, kopplar du ihop en varm och kallvattenledning måste du ha backventil, oavsett om du har avstängningsventiler mellan eller inte. Annars kan det gå bakvägen, så du får problem på andra ställen i huset.
Jag har själv hittat detta fel i ett par hus, där de har klagat på dåligt varmvatten. Detta gäller oavsett om du har vvc eller inte.

Därför sitter det backventiler i duschblandare mm, för att kallt och varmt inte ska gå bakvägen när man spolar på ett annat tappställe.

Annars förstår jag din tanke, men jag hade nog satt in ett dubbelutkast iaf, om inte annat för användarvänlighetens skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.