Jag har en jättegammal panna (Norrahammar 2000 från -65) med inbyggd VVB. Säkerhetsventilen till varmvattenberedaren har nu börjat droppa ordentligt och saken är att jag har en bättre begagnad ventil liggande som har öppningstryck på 9 bar. Är det nån som vet om det är rätt öppningstryck för denna applikation??
9 bar brukar vara det man har på nya elberedare tex. Men kolla som sagt vad du har på pannan idag. Du ska nog inte sätta dit en med högre tryck än vad du har då du i så fall kan äventyra säkerheten. 9 bar är trots allt rätt mycket!
Det blev ett litet hopp på några månader, det kom lite emellan... Säkerhetsventilen står fortfarande och droppar och jag ska prova att sätta in en med 6 bars öppningstryck. Dock sitter det innaför ventilen en annan attiralj som också läcker. Den sitter mellan vvb och säkerhetsventilen, det kan alltså inte vara en backventil. Jag bifogar en bild, kan någon upplysa mig om vad detta är?
Vacuumventil, ska släppa in luft om alla ventiler är stängda när beredaren kallnar så att den inte trycks ihop till ett russin.
Då avslutar jag tråden med en bild av det nyinsatta ventilröret från Rinkaby. Jag har en 6 bar säkerhetsventil, får se hur det funkar när pannan går ner och upp i temp. Vakumventilen sitter bakom ventilröret och syns inte på bilden. Nästa projekt blir att sätta in en termostatventil, nu är tappvarmvattnet lika varmt som pannan...
Klicka här för att svara