Håller på och gör om lite i källaren. Bl a ska den murade väggen bli lite slätare så jag skulle lägga igen de upptagna spåret tänkte jag. Men va är röret till för? Är de något avluftningsrör till själva avloppet. Kan de ha varit tänkt att detta rör skulle gått i det upptagna spåret i väggen.? Skruvar man av de grå locket så ser man det horisontella avloppsröret. Ska man ha den ventilen högre upp eller varför har man förberett med plats för rördragning i väggen?
Mkt tacksam om någon VVS kunning person kunde förklara
mvh Husbonden
Mkt tacksam om någon VVS kunning person kunde förklara
mvh Husbonden
Antagligen har det gamla luftningsröret gått i spåret innan och upp genom taket. Sen har de lagt om avloppet och satt en vakumluftare inomhus istället, sen är det ju inget vidare praktiskt med den mitt i golvet kanske...
Aha en vacumluftare
Källaren byggdes till 1978 och då gjordes avloppet om. Bilden är från den utbyggnad som skedde då, alltså -78. Tidigare ägaren byggde ut 6 x 10 med källare under. Kanske var det tänkt att bli rör i spåret. Det finns inga spår av någon fortsättning utan det ligger en 6" 4" bjälk ovanpå.
Då är det bara att mura igen spåret och sen på med puts.
Tackar så mycket för hjälpen
mvh Husbonden
Källaren byggdes till 1978 och då gjordes avloppet om. Bilden är från den utbyggnad som skedde då, alltså -78. Tidigare ägaren byggde ut 6 x 10 med källare under. Kanske var det tänkt att bli rör i spåret. Det finns inga spår av någon fortsättning utan det ligger en 6" 4" bjälk ovanpå.
Då är det bara att mura igen spåret och sen på med puts.
Tackar så mycket för hjälpen
mvh Husbonden
Klicka här för att svara