Under mina 15 år som rörläggare har jag bara stött på problemet med vv som går över i kv på flerfamiljshus.
Visst det sitter backventiler i termostatblandare m.m, men hur bra tror du att dom fungerar efter ett gäng år.
Jag försökte bara tippsa om ett budgetalternativ, givetvis är det bättre och bekvämare med en dubbelutkastare.
Om man nu är rädd för att vattnet ska vandra, montera backventil eller stäng av en av ventilerna när ni är färdiga.

Ok, nä jag bara tipsade om problem som kan uppstå. Jag har väl hållt på i 10 år ca, och har råkat ut för det här ett antal gånger. Även via trasiga backventiler i blandare.
Men det beror ju lite på hur lång väg och vilka dimensioner på ledningarna man har också. Flödet vill ju ta den lättaste vägen.

Senast det dök upp var i en villa där man hade kopplat en tappkran i källaren på både varmt och kallt, och försökt att strypa in rätt blandning med ballofixer.
Då vandrade det bakvägen när de duschade i badrummet som låg ovanför.
De nya ägarna av huset hade ingen aning om detta, så bägge ventilerna stod öppna.
Det tog ju en liten stund att klura ut var problemet låg.

Handlarna har sjuka marginaler på denna produkt!
Då jag köpte upp badrummen till mitt hus och det var prutat och klart så låg jag på ungefär samma nivå hos 2 leverantörer och BÄGGE erbjöd mig utan att blinka en kall/varm utkastare som "avgörare" med motiveringen att de var dyra ut i handeln men billiga i inköp!!!

Håller med lordi ang backventiler vet vilket skit det är med backventilerna i termostatblandare speciellt i hus med med växlar pannor med flödesventil då kan man där vv gärna tar lättaste vägen genom tex en otät backventil.

Vad jag kliade mig i huvudet första gången.

har idag installerat två vatteutkastare för varm resp kallvatten. I vattenutkastaren finns backventil så det skall inte bli några problem. Jag tänkte i framtiden ha ett trädgårdskök och då är det skönt att hantera vattnet rätt. Tänkte använda en y-koppling för att få ut tempererat vatten till tex poolen.

Det jag missade är att vattenutkastarna är gjorda för att det inte skall stå vatten i kranen. Det medför att om jag bara vill spola med kallt vatten så sprutar vattnet ur varmvattenutkastaren.

Dagens I-landsproblem blir att sätta ytterligare backventiler på slangarna till y-kopplingen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.