tjena.
vi har idag grävdbrunn och de funkar kanon för tappvatten inne.
men har tömt den när den brukas hårt. brunnen är 3.5 djup och
runt 900 i diameter. tar runt 30min fårnd et att man tömt den tills man
har vatten så de rinner ifnt i krannen igen. har då funderat på att
slå ner rör för att få upp mer vatten .

vad för slags rörär det man bör ha ?
pump ?
något specielt o tänka på när man slär ner rören ?

marken i området är lerjord iallafall ner till 3m sen har jag inte varit djupare.
men vet med säkerhet att där är långt till berg.

tips vore toppen

någon som testat delarna fårn jula ? sen en pump i änden ?

Det finns många som köpt ett 2" galvat rör, slagit ihop till en spets i ena änden och borrat ett antal hål till ungefär en halvmeter upp från spetsen sedan har de kopplat en jetpump till. Vet många såna "anläggningar" som fungerar. Att få ner röret i backen är det svåraste, vanligen är det en grävmaskin som trycker ner det eller en "Heja" som slår ner det. Finns dock de som skruvat ner det när det är ren sandjord.

okej.
grundvattnet börjar nu under sommaren ca 2-2.2 ner och höst o vinter 1.4-1.5 ner.
om man utgår från driksvatten brunen
hur djupt lär man då slä den.. 4-5m ? eller bör man gö ännu djupare...

• Gilla
Skånematte
  • Laddar…
De jag vet har slagit ner ett "helt" rör alltså 6 meter.

började med o skicka ett mail iallfall :)

Jula säljer ju bara spetsen, vad skarvar man på ?
Vilken gänga etc ...

tallmilan skrev:
Jula säljer ju bara spetsen, vad skarvar man på ?
Vilken gänga etc ...
De säljer ju 1 meters bitar 1 1/4" galvat också.

såg dessa delar oxå.
ska man sen koppla på pump direkt på röret eller ner med slang i röret o ta upp de med ?

Linus_E skrev:
såg dessa delar oxå.
ska man sen koppla på pump direkt på röret eller ner med slang i röret o ta upp de med ?
Vet inte riktigt hur alla gör, men en granne har en slang nerstucken i sitt rör iaf.

rogge_vvs skrev:
De säljer ju 1 meters bitar 1 1/4" galvat också.
Såg inte det på nätbutiken, är de gängade och klara ?

jepps är gängade.
kommer förmodligen inhandla dessa delar resan imorgon o försöka få ner dom .
hoppas på att de går. tröt på torkan :)

Linus_E: svårigheten på att slå spets beror mycket på utrustning och jordlaget. Med en hejare eller jungfru i kombination med en bra arbetsställning för att komma i rätt höjd och slå, så går det an.
Rörspetsbrunn brukar vara uppbyggd genom ett perforerat rör längst ner på ca 1m, därefter skarvar man på rör (i mitt fall 1,5tums gänga, Jula´s är något mindre tror jag), därefter har man en sugslang av PEM typ som går till en pump(vanligtvis en Jetpump eller ringpump i kombination med en tank på 20-60liter). Brukar benämnas pumpautomat. Enbart pump av billigare slag finns på t.ex Biltema och ClasOhlsson.
Rinkabyrör har det mesta som behövs, även färdig spets för drygt 1100kr (dock måste man fråga efter den då den inte finns i deras katalog eller på nätet)

Måste fråga nu, vad är en hejare och jungfru ?
(det är säkert fler än jag som kliar sig i huvudet nu)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.