4 424 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
kondens på hydrofon
hejsan
Har nyligen köpt ett hus med hydrofor samt fiteranläggning i källaren. I början fungerade denna kanon.. Men nu redan efter 2 månader har de bildats kondens på både hydrofor samt filteranl. Även vissa kopplingar har börjat läcka. Vad kan detta bero på??? och vad bör man ha för tryck på mätaren efter hydroforen?
Tack på förhand
Har nyligen köpt ett hus med hydrofor samt fiteranläggning i källaren. I början fungerade denna kanon.. Men nu redan efter 2 månader har de bildats kondens på både hydrofor samt filteranl. Även vissa kopplingar har börjat läcka. Vad kan detta bero på??? och vad bör man ha för tryck på mätaren efter hydroforen?
Tack på förhand
Redigerat:
Gissar att det är en hydrofor du har, inte en hydrofon.
Det är inte konstigt att det blir kondens på dessa saker, de blir ju kalla av vattnet som strömmar i dem. Är du säker på att kopplingarna läcker, det är inte kondensvatten som strömmar ner och droppar från dem? Om kopplingarna läcker så är de felaktiga eller felmonterade. Vissa typer av kopplingar kan man efterdra för att få täta, andra behöver göras om. Vad har du för typer?
Det är inte konstigt att det blir kondens på dessa saker, de blir ju kalla av vattnet som strömmar i dem. Är du säker på att kopplingarna läcker, det är inte kondensvatten som strömmar ner och droppar från dem? Om kopplingarna läcker så är de felaktiga eller felmonterade. Vissa typer av kopplingar kan man efterdra för att få täta, andra behöver göras om. Vad har du för typer?
Efter att haft liknande problem har jag isolerat alla kalla rör och hydrofor med Armaflex och slipper nu helt all kondens. Armaflexen finns på rullar och som plattor och för rör. Ta kontakt med nån isolerfirma så får du säkert köpa det du behöver
Ur tryckströmbrytaren ska det aldrig komma vatten, däremot kan det komma vatten ur en säkerhetsventil utan att det är nått fel.
Men rinner det hela tiden ur säkerhetsventilen ska man byta den, packningen har då blivet skadad eller gammal och hård. Den enda gång det "ska" komma vatten ur ventilen är när vattnet i varmvattenberedaren värms (det expanderar under uppvärmningen) men det är inte några större mängder.
Men rinner det hela tiden ur säkerhetsventilen ska man byta den, packningen har då blivet skadad eller gammal och hård. Den enda gång det "ska" komma vatten ur ventilen är när vattnet i varmvattenberedaren värms (det expanderar under uppvärmningen) men det är inte några större mängder.
Klicka här för att svara