Jag bor i ett gammalt hus med dubbla avloppssystem. En tvåkammarbrunn för toalettvattnet och en rensbrunn till avloppet från köket tvättstugan och pannrummet. Jag har problem med att det blir stopp i kökssystemet. Jag har rensat ett flertal gånger nu de senaste två åren med högtryckstvätt och rensslang.
Jag har en gammal duschblandare där jag kan ställa in vattentemperaturen som jag matar högtryckstvätten med. Ett bra tips för övrigt. Mycket lättare att tvätta med ljummet vatten än med kallt. Högtryckstvätten tål ju tyvärr inte rent varmvatten.
Det brukar bli stopp mellan rensbrunnen och rören inne i huset. När jag har rensat dröjer det inte mer än två månader så börjar det bubbla i golvbrunnarna igen. Då är jag ändå noga när jag rensar, kör en timme fram och tillbaka efter att jag fått veck proppen.

Jag har köket på första våningen och tvättstuga och pannrum i källaren. När det, som nu, börjar bli tvärstopp i rören så inträffar ett mystiskt fenomen. När diskmaskinen tömmer, eller när jag spolar vatten i diskhon så tränger vatten upp i den andra hon. Det logiska borde vara att vattnet rinner ner i källaren och där tränger upp i golvbrunnarna istället? Det gör det också, men då måste man spola en stund.
Jag drar mig för att gå ut och rensa nu igen. Jag har byggt en altan över mina två avloppsbrunnar så det är väldigt trångt där nu.
Det ligger någon slags beläggning i rören och jag funderar på vad detta kan vara som täpper till mina rör på bara två månader. Det är ju inget papper eller andra konstigheter. Kan det vara tvättmedel? Maskindiskmedel? Jag tänker mig att skummet från medlena stelnar i rören...

:mad:

Har du koll på hur avloppsrören är placerade, hur de är kopplade genom hela systemet och framförallt, är du säker på att det är fall hela vägen? Det låter som bakfall.

Beläggningarna du ser i rören är säkert fett från avloppet i köket. Ta för vana att alltid använda skållhett vatten när du diskar fettiga kärl. Slå även rikligt med diskmedel i vasken i samband med detta.

Tvåkammarbrunn är väl förbjudet nuförtiden, så du kanske åker på att göra om avloppet snart i alla fall..

Koldolmar skrev:
När diskmaskinen tömmer, eller när jag spolar vatten i diskhon så tränger vatten upp i den andra hon. Det logiska borde vara att vattnet rinner ner i källaren och där tränger upp i golvbrunnarna istället? Det gör det också, men då måste man spola en stund.
Med all sannolikhet ligger problemet i ledningen mellan våningarna. Har du nån renslucka på ledningen från köket till källaren?

Nu har jag bilat upp golvet i pannrummet. Jag hittade flera rör där som jag inte har någon aning om vad de är till för. Två tegelrör som kan vara någon sorts dränering och ett keramikrör som ser ut att gå från toaletterna till min rensbrunn för köksvattnet. I brunnen finns ett rör till, men det är helt igentäppt. Eftersom jag inte har problem med toaletterna och inte har något annat avlopp i den riktningen röret går i mistänker jag att det inte används längre.
Det var nog fett som satt fast i rören. Fett med en trång vattenkanal under. Jag mistänker att det lätt blir stopp i utloppet från rensbrunnen/slamavskiljaren och att det då står vatten en bit upp i rören. Kanske är det lite dåligt fall också. Fett har sedan lagt sig i taket på rören och byggt på. Nu är det borta i alla fall. Ska montera dit en renslucka och gjuta igen golvet igen.
Jo helt rätt, tvåkammarbrun är inte tillåtet längre. Kommunen är ute och inspekterar avloppen i kommunen. Jag tänkte vänta att byta tills de kommer hit. Från tvåkammarbrunnen går det ett långt rör, under åkern och mynnar ut i skogskanten 200m bort. Det är min skog och det sluttar neråt i flera km så det skadar ingen. Det bara göder skogen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.