Har en ny utkastare som funkat ett halvår, nu droppar det bara när jag öppnar för fullt. Senaste användare var grannen som vattnade den gemensamt planterade häcken. Kan hon dragit åt för hårt vid avstängning? Finns det nån slags ventilkägla som kan ha fastnat? Eller är FMM utkastare kass?

Kjell G

Dom är lite si och så. Ventilen sitter inne där vattenröret är kopplat på utkastaren.Men problemet ligger nog ute där du har själva skruven (den du sätter nyckeln på). Du kan prova att öppna kranen helt sedan knackar du på den med tex en hammare lite.Dom brukar släppa då. Annars får du bryta vattnet till den och skruva isär utkastaren. Du skruvar bort ytterdelen sedan kan man plocka ur allt i den. Kolla så att alla o-ringar är hela.Hoppas du får fart på det igen

Tack för tipset, provade faktiskt att knacka i går men det hände inte så mycket. Blir nog att skruva isär iaf.

Kjell G

Har precis råkat ut för detta, finns det några nya tips för vad man ska göra ?
Sonen har varit på kranen med sina små fingrar, kan den har skruvats för långt in ?

Krankäglan kan ha fastnat. Om det inte hjälper att knacka försiktigt på anslutningen inne i huset (med fullt öppen kran) så får du stänga av vattnet och skruva loss, då kommer du åt krankäglan och kan ev byta den. Så gjorde jag och det funkade.

Det finns också en brotch för att slipa sätet där käglan bottnar, om kranen är gammal så kanske du behöver en sån. Rörläggare kanske kan låna ut`?

Kjell G

Eftersom käglan sitter längst in i utkastaren på en "kopparstång" blir den känsligare än i en vanlig tappkran och kan fastna. Då gör man som Kjell G beskriver, det är vanligt att man kapar dessa för att passa väggtjockleken och då är det lite noggrant att göra det exakt, annars kan det påverka och käglan fastnar lättare.

Det var hylsan med mot-trycks fjädern till käglan som hade fastnat, d.v.s. längst ut på utsidan. Det kom jag på när jag hade lyckats montera ut allt sammans genom väggen.

Men nu vet man ju hur en sån funkar :-)

Ett allmänt tips med alla kranar som har den "vanliga" ventilkäglan är att man INTE ska dra åt tills det blir helt stopp utan bara tills att det blir motstånd och det slutar rinna. Detta är speciellt känsligt på utekranar som man stänger för vintern och då "för säkerhets skull" drar till lite extra. Beroende av hur ventilkäglan ät utformad så kan vissa modeller pressa ut gummit så att det efter en vinter har fastnat.
Så vanliga kranar med ventilkäglor ska inte dras till det blir stumt. Måste man göra det för att de droppar så är det istället ventilkäglan som ska bytas.

Snailman
min hade kärvat ihop under vintern, men tricket med att öppna helt och knacka lite på stången funkade perfekt...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.