Y
Brr, har varit ute och brottats med ena vattenpumpen nu, den som kostade mig många tusingar att få installerad (*bitter* hehe).

Har ganska stor hydrofor till denna, då det drev ladugård och sånt, så har den nu stått med öppen kran för att förse kossor med vatten vid behov. Nu till min förvåning så stod både huset och kossorna utan vatten. Startade pumpen några gånger och tillslut så märkte jag av nivåskillnad på mätaren. Jippi, men jag fick baskimej starta igång pumpen många gånger innan det var vettiga nivåer.

Så, jag tycker den är kinkig, är dessa överhettnings dosor inställningsbara så den driver pumpen en längre tid för pumpen kändes inte direkt varm. Eller utmanar man ödet ifall man börjar justera i sånt?

Visst kan det bli fel på motorskydd. En elektriker med tångamperemeter mäter enkelt om motorn drar rätt ström.

Protte

Y
En besökare tog en kik och konstantera snabbt att pumpen var att bra ynkligt liten, mer för nån liten stuga. Åh, inte att jag låter någon rörmockare fritt få sköta ärendena framöver... Tyckte väl att den tog ruskigt lång tid på sig medans den andre bara mata på så mätaren fort som ett skott, hehe. Nästan...

Nåväl, får se om jag kan lura dit någon elektriker igen då, fast troligen är det bara att pumpens låga kapacitet gör så den måste mata så himla länge = blir "varm"...

Ska man leva med det eller ifråga sätta det måntro?

Pumpen ska tåla att gå hela tiden.

Protte

Y
Var hos rörmockarn idag och tog upp detta, han uppmana mig att kolla så säkringarna var hela (undvikit detta men får ta och göra det sen) annars så kunde det bero på att det fortfarande var den gamle dosan som inte antingen kunde eller blev inställd rätt. Eller, så kunde det vara skit i röret till tryckgivaren fast somsagt, skulle kolla säkringar först om de var ok skulle elektrikern komma å kolla skyddet.

stön :)

Om pumpen är ny så kan motorskyddet vara felaktigt inställt. Kolla märkningen på motorn och ställ skyddet därefter. Det kan finnas två märkströmmar. Det är då den lägre, för Y-koppling 400 V som gäller.
Säkring tror jag inte riktigt på. Om en säkring kopplar bort under drift så kan pumpen forsätta att gå tills motorskyddet löser ut, men den orkar sedan inte starta igen innan säkringen "lagats".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.