Hej,

håller på att dra upp rör till ovanvåningen i vårat hus. Vi ska koppla in tre gamla fina gjutjärnselement, och nu undrar jag om det räcker med combipexrör dim 15?
Jag har en del sån med rör-i-rör och isolering liggande, så det vore bra om den gick att använda.
Men kanske måste man gå upp till dim 18 eller 22?
Lite mer info: Ovanvåningen är ganska liten. Tre rum på sammanlagt 50m2.
Från acctank till första radiatorn är det cirka tre meter. Sen tre meter till nästa och sen ytterligare åtta meter till den sista radiatorn.
(Radiatorerna är ungefär 14x60x80cm.)

Tack om nån vet,
Melker

Det kan gå. Det går åt mindre volym vatten än man tror att förflytta stora mängder värme. I ditt fall skulle jag gissa på 4-6 liter/minut utifrån egna erfarenheter.
Men PEX 15 motsvarar inte mer än Cu 12.

Jag skulle nog ändå gå upp i dimension. Om inte annat så för att slippa trycka på med cirkpumpen. Min CP kör jag på lägsta. Den klarar då 240 m2 uppvärmd yta + 60 m2 garage med reducerad temperatur.

SvenD, du kan inte jämföra PEX med koppar, förstnämda har en mycket lägre tryckfallskoeficent. lite grovt kan man säga att PEX med en bestämd dimension klarar samma flöde som ett kopparrör som har dimensionen snäppet högre, och ett kopparör klarar samma flöde som ett stålrören dimension uppåt. med andra ord ska ett PEX15 snurra lika bra som ett CU18.

hmmm...så det skulle betyda att pex 15 ger samma flöde som ett gammalt blått elementrör dimension 27 (20 invändigt)?
Då måste det ju funka med pex 15, för större rör brukdae man ju inte använda förr?
Eller?

Det var många år sedan jag behärskade Reynold och Nusellt, men jag har intuitivt lite svårt att tro att skillnaden i tryckfall mellan Cu och PEX skulle vara så stor.

Hittade en uppgift hos Uponor

Flöde 0,3 l/s <=> 18 l/min

PEX 15 x 2,5 Hastighet 3,9 m/s Tryckfall 14,0 kPa
PEX 18 x 2,5 Hastighet 3,1 m/s Tryckfall 6,6 kPa
Cu 15 x 1 Hastighet 2,3 m/s Tryckfall 9,0 kPa
Cu 18 x 1 Hastighet 1,5 m /s Tryckfall 3,0 kPa

ok,
men för att haka på ditt förra exempel SvenD. På botttenvåningen har jag golvvärme, så det kommer att vara en separat cirkpump bara för ovanvåningen. Då borde den ju gå på lägsta om den bara ska gå till tre radiatorer (50m2)?

Jag gissar det., kolla att sista radiatorn blir genomvarm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.