Drog för några år sedan en fyrpipig fabrikstillverkad "kulvertslang" från nybyggt pannrum in till bostaden. Är nu i tankarna att bygga ut kåken och utbyggnaden skulle isåfall stå på kulverten. Min undran är hur lång livslägnd man beräknar på en sådan kulvert (plaströr). En sådan ska väll inte kunna börja läcka (inga skarvar)?

Det finns två möjligheter
1: bygg ovanpå kulverten, om och när det blir läckage lägg en ny kulvert runt huset.
2: Gräv upp kulverten och flytta och skarva.

I fall 1 så kommer troligen kulverten att hålla typ 50 år och då är det inte läge att laga kulverten.
I fall 2 har du en skarv som kan läka tidigare.

OM det vore jag skulle jag bygga över kulverten.

Protte

Kan du inte koppla ut kulvertslangen och förlägga den under golv i betongrör alt 160 mm PP avloppsrör? Göra en riktig kulvert sas.

Kulverten ligger på ca 2meters djup i början av utbyggnaden för att sedan gå upp till marknivå under bostadshuset.
Om nått bekymmer skulle ske borde det ju gå att gräva sig under tillbyggnaden (blir trligt vis krypgrund)?
Sen om livslägnden på denna typ av ledningar är ca 50 år så kommer ju inte problemet att vara mitt den dagen då den blivit uttjänt. Är nog ca 80 år då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.