Hej, igen!

Jag behöver lite åsikter i en fråga. Vad tror ni i följande "hypotetiska" scenario:

En trekammarbrunn med markbädd anläggs. Brunnen är hela tiden full, aldrig så det svämmar över på något sätt, eller så att det inte rinner undan från huset, men vattennivån i slamavskiljaren är hela tiden över inloppsröret. Detta leder till dålig lukt i en av husets toaletter. Slamtömmaren noterade att brunnen bara fylldes på hela tiden när han sög ut innehållet.

Det visar sig att något utlopp för vattnet från markbädden aldrig gjorts.

Nu till frågan:

Kommer det att fungera om följande åtgärd utförs: 1. Uppsamlingsröret grävs fram och det ansluts ett pvc-rör till detta som sedan leds ut i ett dike.

Som sagt, kommer detta att fungera? Eller, har det faktum att bädden och brunnen vara smockfulla i två års tid förstört markbädden?

Mycket tacksam för svar!

Hej, igen!

Ska bara uppdatera. I går grävdes ett rör ner, från uppsamlingsrörets ena ände, med svag lutning, och ut i ett dike. När jag kom hem kl. 21.30 kollade jag i brunnen, och det var betydligt mindre vätska i den än det varit de senaste åren. Det rann en stadig rännil från utloppsröret.

Åh, vad jag hoppas att det fixar sig nu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.