Snailman
Dags att börja köpa in nu...

Tänkte köra med uponors pex för tappvattnet

Antingen hos rinkaby eller hos sigro (finns det någon billigare?) men rinkaby har bara 15mm rir

är det bättre att köpa compipex (som duger för både tappvatten och värme) än deras vanliga pex? är det värt merkostnaden?

Är det vettigast att dra kallvatten (de långa lite grövre ledningarna) under plattan och då ta rir, och sedan dra varmvattnet i balkarna eller nerskurna ytligt i översta frigolitlagret??

Eller bör jag satsa på rir plus någonstans ( är isolerade rir - ganska mycket dyrare än rir)

Om man kan dra rir (utan extra isolering) under plattan, vad fyller man då med närmast skyddsröret? (så det ej skadas)

jag hade tänkt ta 22 mm först och sedan 18mm och sist 15mm

men det är inte så långt med 22 mm så känns dumt köpa 50m rulle så kanske jag kan ha plusprisol första biten till fördelaren?

Någon bra regel för att beräkna hur långa ledningarna blir (från sanitetsritningen)?

Gissning angående dimension:
Om du har ett fördelarskåp eller liknande och drar alla rören direkt därifrån så tror jag inte du behöver grövre rör är pex 15 för en normal villa.
Vi har pem 32 till huset. 22-rör till fördelningen och sedan pex 15 därifrån till allt annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.