Varmvattenberedaren i vår kombinerade elpanna och varmvattenberedare från Thermia har gett upp (den ger inget varmt vatten). Den är endast 8 år gammal men är elektriskt död. När man vrider dess strömbrytare av och på hörs det inte ett knyst, inte heller när jag vrider termostaten upp och ner. Jag tycker att någon knäpp borde ju hörts när termostaten slår till och från när jag vrider på vredet. Propparna är kontrollerade. Kan det vara termostaten som har gått sönder?

När jag tog bort plåtsidorna var det lite fukt på golvet plus en hel del kondensdroppar på komponenter och i taket inuti skåpet. Var kommer dessa ifrån? Säg att det är termostaten som är kass och att 200 l varmvatten kyls av, kan det bildas någon slags omvänd kondens? Eller är det så att i normala fall när nytt, kallt vatten kommer in i en varvattenberedare så försvinner kondensen av den spillvärme som finns inuti skåpet, men i detta fallet stannar kanske kondensen kvar då värmen har försvunnit?

Är det någon som har en idé vad det kan vara för fel? Eller är det bara att ge upp och skaffa en ny liten extern varmvattenberedare?

Mvh
Mats

Redigerat:
Det var överhettningskyddet som hade löst ut på termostaten. Det positiva är att den "fungerar" nu, det negativa är:
* det känns olustigt att det har löst ut
* var all kondens kom ifrån inne i skåpet

Någon som har någon gissning?

Mvh
Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.