844 läst ·
7 svar
844 läst
7 svar
Slangfråga
Hej!
I vårt hus som vi nyligen köpt har förre ägaren delat upp varmvattnet på 2 olika beredare.. en liten i diskbänken och en lite större i tvättstugan för toan och tvätt då.
Min fundering är om man i det rör som går från köket till tvättstugan går att trycka in 2 mindre rör för att slippa en vv beredare i diskbänken? Det blir så otroligt trångt där.
Inkommande vatten är i köket och därifrån går alltså en ny plast kallvattenslang på 32mm till tvättstugan. Den totala längden på den befintliga slagen är ca 7-8m lång.
Skulle det funka att pressa in med mycke vaselin, 2st 12mm pex slangar får man kör kallvatten till tvättstugan och värmer vattnet i beredaren och sen skickar tillbaka varmvatten i den andra slangen? Förutsatt att han inte gjort några skarpa böjar på den befintliga slagen.
Blir det några negativa konsekvenser om man gör på detta sätt?
I vårt hus som vi nyligen köpt har förre ägaren delat upp varmvattnet på 2 olika beredare.. en liten i diskbänken och en lite större i tvättstugan för toan och tvätt då.
Min fundering är om man i det rör som går från köket till tvättstugan går att trycka in 2 mindre rör för att slippa en vv beredare i diskbänken? Det blir så otroligt trångt där.
Inkommande vatten är i köket och därifrån går alltså en ny plast kallvattenslang på 32mm till tvättstugan. Den totala längden på den befintliga slagen är ca 7-8m lång.
Skulle det funka att pressa in med mycke vaselin, 2st 12mm pex slangar får man kör kallvatten till tvättstugan och värmer vattnet i beredaren och sen skickar tillbaka varmvatten i den andra slangen? Förutsatt att han inte gjort några skarpa böjar på den befintliga slagen.
Blir det några negativa konsekvenser om man gör på detta sätt?
Nja 32mm är väl yttermått, innermått blir ju mindre.. 26mm kanske? så totalt 2mm glapp 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Går väl att dra ur 32:an.
Protte
Protte
Hela ide´n med detta är att jag ska slippa vara under huset och greja med vattnet, som även är dragen genom en betongplatta delvis.
Nån som testat nått liknande eller vet ungefär hur det skulle gå?
Nån som testat nått liknande eller vet ungefär hur det skulle gå?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Jag har 8m från vvb till köket och det tar en jävla tid innan varmvattnet kommer, det är antagligen därför det sitter en liten vvb under diskbänken.
Jag tänkte nämligen göra likadant...
Jag tänkte nämligen göra likadant...
Ja Ok
Men kan det bli några negativa effekter med att man kanske värmer upp kallvattnet och kyler ner varmvattnet?
Men kan det bli några negativa effekter med att man kanske värmer upp kallvattnet och kyler ner varmvattnet?
Klicka här för att svara