Av en slump hittade jag en VVS-firma i grannstaden som hade allt hemma, men jag vill tacka så mycket för hjälpen iaf.

Å tätt blev det.  :)  

Vårt gamla radhus har just råkat ut för en vattenläcka från en stålrörskoppling. I PDF:en finns tre bilder på eländet. Läckan sitter innan huvudkranen och mätaren, så Stockholm vatten måste stänga av i gatan om vi ska kunna fixa det.

Inser efter att ha läst denna tråd att det är sköra grejor att jobba med och tycker lösningen med vinkelslip verkar bäst för oss.

Tänkte använda samma utvändiga klämkoppling som jag tror det talas om tidigare i tråden, se bifogad bild. Fast stålrörets utvändiga mått hos mig får jag till 42, inte 40 som denna koppling verkar passa till!?

Är det rätt att gå på med kopparrör efter kopplingen? Vilken dimension på kopparrör passar denna lösning?

Tänker jag rätt eller finns det något bättre sätt, tro.

• koppling.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan!
Är ditt järnrör 42 mm utvändigt så ska du ha kopplingen som har dim 32, lite förvirrande men dimensionerna går efter rörets innerdiameter.
Gå in på www.rinkabyror.se klicka på "hjälp" och sen "storleksguiden"så ser du.
När det gäller kopparrör så skulle det väl passa med 35 eller 42mm för att få samma diameter som järnröret.
Tar du 35mm så får du ungefär samma innerdia som järnröret och 42mm samma ytterdia.

Ett tips är att inte ha järn och koppar i samma rörsystem! När koppar och järn finns i samma rörsystem bildar de ett galvaniskt element. Det innebär att järnet, som är den mindre ädla metallen, kommer att rostasönder snabbt. Sen finns det en del rörisar som påstår att det inte spelar någon roll om kopparen kommer efter järnet i flödesriktningen. Det stämmer inte!

håller med fredric1980 om problemet med galvaniska strömmningar, även om jag som röris sett 40 år gamla koppar/galv-övergångar som klarat sig även om skolböckerna lär ut det motsatta. Ibland har man inget val, inte alla som har lust eller pengar att börja gräva upp och byta ut servisledningen.
Det jag ville säga var att du inte skulle använt unifixkopplingar, då galvröret inte mårbra av skär-ringen som är av rostfritt stål. Du skulle använt en galvad unifix. De heter Isifix på ahlsell om jag inte minns helt fel. De har en skär-ring av mässing.
Ska man gå på från galv till mässing så blir det knas om går ner i dimension direkt vid övergången till ett annatmaterial. tex har du galvad R25 innergänga så kan det sätta igen om du sätter en mässingnippel i den. ta istället en galvad sexkantnippel, sen en mässingmuff på den. Det brukar fungera bäst. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.