Hade min ordinarie rörkrökare här för ett fin jobb...
500 kr /tim = ok
3 timmars arbete = ok

MEN....
93,25:- /m för 12mm prisolrör och 69,37:- /st för några sketna kopplingar är väl ändå för galet dyrt?
Sammantaget 70% dyrare än ex rinkabyrör...
Ska jag byta krökare eller ska jag rekomendera honom att byta leverantör?

Finns en kvantiljon trådar i ämnet.

Som sagt, det finns hur många trådar som helst, och vi har konstaterat om och om igen: hantverkare blåser skiten ur sina kunder när det kommer till materialpriserna. Det är tydligen där de tjänar ihop till smöret på brödet. Fick du bara betala 70% över Rinkaby så var din rörmokare förhållandevis återhållsam; ett par 100 % är inget ovanligt.
Sen betyder ju inte det att du måste betala utan vidare, du kan naturligtvis ta strid om du orkar.
Vi borde snart se en förändring iom ROT-avdraget. Då bör det vara attraktivt att flytta över förtjänsten från materialpålägget till den vanliga timdebiteringen.

Jag betalar 40:-/m för prisolrör på ahlsell och då är det oprutat, så han har rimligen ett påslag på ca 130% eller mer.

Man uppskattar att en VVS-montör kostar ca 520kr/h för arbetsgivaren. I ditt fall gick alltså din montör back 20 kr i timmen. Materialet är enda möjligheten att göra vinst på servicearbeten.

Thomas59
Det är helt ok priser. Enligt den samlade hantverkareliten på detta forum är det ditt eget fel att du betalar överpriser.

Frågar du en hantverkare är du bara en jobbig privatperson som de helst inte vill jobba med men gör de ett jobb för dig så anser dom sig i sin fulla rätt att blåsa dig på matrialpriserna.

Det är tom så att problemet med privatkunder som känner sig lurade av hantverkare faktiskt inte existerar.

andersmc skrev:
Vi borde snart se en förändring iom ROT-avdraget. Då bör det vara attraktivt att flytta över förtjänsten från materialpålägget till den vanliga timdebiteringen.
Hade en röris här för ett tag sedan för att installera radiatorer. Köpte allt material, inklusive radiatorerna av honom och förklarade helt enkelt, innan jag fick offerten, att nu med ROT-avdraget så var jag ju naturligtvis intresserad av att arbetskostnaden var så stor del som möjligt. Och mycket riktigt fick jag en offert med ytterst minimala materialpåslag men en timpeng som var högre än vad man är van med gällande vvsare. Så det kan vara ett tips att helt enkelt fråga rent ut.

Kopplingarna lät ju direkt billigt. Jag handlade i vår lokala VVS butik för första och enda gången för ca 3 år sedan, fick betala ca 300 kr för en koppling som kostar 60 kr på Rinkaby.

hempularen skrev:
Kopplingarna lät ju direkt billigt. Jag handlade i vår lokala VVS butik för första och enda gången för ca 3 år sedan, fick betala ca 300 kr för en koppling som kostar 60 kr på Rinkaby.
Om man har bråttom så kan ju det höga priset vara ok, man slipper stilleståndstid och kanske en resa på som här 10 mil tor, men annars så är det ju lite surt med 500% påslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.