Hej!

Vi har en 300L vattentank i vårat fritidshus. Jag har funderat på om man kan sänka temperaturen på den när man inte är där med tanke på bakterieproblem?

Jag antar att det kostar lite att hålla temperaturen runt 65 grader och att det finns lite pengar att tjäna om man vrider ner den till t ex 20 grader?

Tar tacksamt emot tankar om detta och hur lång tid de skulle ta och värma upp vattnet till 60 grader igen när man väl kommer till stugan?

Mvh

Det känns som att det borde ta hyggligt lång tid att värma upp 300 liter vatten från 20 till 65 grader. Frågan är om det inte går åt mer energi att värma upp vattnet än att hålla det tempererat beroende på hur långa uppehåll ni har i vistelsen.

Eventuella legionellabakterier dör hyfsat snabbt när du väl får upp temperaturen till 65 grader igen.

På vintern kanske man inte är där på två månader, kanske är där totalt 50 dagar om året, hålla 65 grader på vattnet känns onödigt dyrt, sen brukar vi komma dit på kvällen och duschar inte förrän morgonen därpå.

Man kanske kan sänka till 40 grader och ha 65 grader dagen efter vid duschdags, det blir ju lite besparing?

Det är ingen risk att bakterierna sätter igen kopplingar och dylikt om det står kallt för länge?

Mvh

Redigerat:
Ingen uppvärmning under 50 grader! Ska du lämna huset under en längre tid och inte vill värma upp den - töm den! Alt. stäng av all uppvärmning av tanken. Om utrymmet är frostfritt klarar det sig!

Menar du att man stänger av värmen helt och låter den stå med vatten i? Hur lång kan man räkna med att det tar att komma upp i 65 grader igen så man kan duscha?

Mvh

jag skulle ha satt en timer-strömbrytare som gick in en liten stund varje dag och några timmar varannan vecka. då håller den uppe tempen så pass att det inte fryser och varannan vecka gör den en legionellasanering

Bambi skrev:
Hur lång kan man räkna med att det tar att komma upp i 65 grader igen så man kan duscha?

Mvh
Hur långt är ett snöre?

Om utrymmet i övrigt är uppvärmt till "frostsäkert" säg 10 grader. Vatten har en värmekapacitet om 4,18 kJ/kgK. Om du då vill värma upp 300 l vatten med en temperaturdiff på 65-10 = 55 grader krävs det ca 4,2x300x55 = 69300 kJ energi (förluster bortses ifrån, densitet satt till 1000 kg/m3). Säg att du har en 6 kW patron, då tar det mer än 3 timmar att värma upp vattnet, förutsatt att patronen kan gå på full effekt hela tiden. Dessutom tillkommer förluster, så närmare 4 timmar för en 6 kW patron är kanske en gissning.

Så hur stor patron har du?

Jag antar att det kostar lite att hålla temperaturen runt 65 grader och att det finns lite pengar att tjäna om man vrider ner den till t ex 20 grader?
Om du inte har någon extremt gammal och omodern beredare,
bör värmeförlusten om du håller konstant 65 grader inte
bli mer än 8-900kWh per år.
Dessutom kommer den värmen stugan tillgodo, om du tycker det
är värt att anstränga dig för dom pengarna är givetvis ditt val.

Hej

Det är en Nibe Comforttank

Patronen är på 11KW men man kan köra på halvfart=5,5 KW, men om man inte sparar in mer än 8-900kr på ett år plus att det blir som ett element för uppvärmning av själva stugan så är det inte värt att riskera bakteriebildning. Dessutom så slipper man andra problem som kan uppstå med tryckförändringar etc.

Jag har svårt att förstå att det kan löna sig att behålla tempen 65 grader i stället för att sänka, gäller samma för stugan, ingen mening att sänka till 10 grader på vintern?

Eller är beredaren så isolerad så den inte förlorar mycket värme, för mig låter det dyrt att hålla 300L vatten till 65 grader, ännu dyrare på vintern när det är 10 grader i stugan, då är frågan om man vill värma med vattenburna golvvärmen eller ha beredaren som värmekälla.

Jag får väl helt enkelt slå ur skallen att det inte gör mycket att sänka tempen!

Mvh

Självklart gör det skillnad med sänkt temperatur vare sig det
gäller stugan eller vvb.
Förlusten står i direkt proportion mot skillnaden i temperatur som
man håller och omgivningstemperaturen.
Vvb drar säkert bara en femtedel så mycket om du håller 20 grader jämfört
med 60 grader, huset drar nog mindre än hälften om du sänker till 10 grader.

Det man får väga in är eventuella problem som kan uppstå med sänkt
temperatur, komfortmässigt och byggnadstekniskt.

Sänker du temperaturen i stuga minskar värmeövergången mellan ute och inne. Värme som går ut ur stugan är bortkastad.

Sänker du temperaturen i beredaren minskar du värmeövergången mellan inne i beredaren och inne i stugan. Värmen som går ut ur beredaren håller stugan varm, och är därmed inte bortkastad om stugan ändå behöver värmas upp.

Antar att ni har elvärme i stugan? Så länge elementen ändå används i stugan, spelar det ingen roll vilken temperatur ni har på vattnet. Några månade på sommarhalvåret kan det spela roll, då stugan inte behöver värmas upp.

Intressant läsning!

Vi har vattenburen golvärme, där ska man juh inte ha över 40 grader för att inte skada trägolvet, är det ingen fara för bakterie där eftersom det är ett slutet system, kan inte det bli igensatt av bakterie?

Sen är jag rätt ny och ung och har dålig erfarenhet av sådant här så hade gärna fått en liten beskrivning på hur allt funkar i stugan.

Vi har en varmvattenberederare Nibe Comfort 300L ovanför den en panncentral (två lägen, 5,5 resp 11kW) som sköter golvärmen, sköter den även tempen på varmavttenberedaren?

Nu på sommaren går det inte åt något vatten till golvvärmen, då går mätaren på pannan upp mot 60 grader trots den är inställd på 30 grader som jag läst den ska, vad beror det på?

Om det inte går åt något vatten till golvvärmen står det då stilla i slingorna runt 20 grader, måste växa enormt med bakterie då?

Mvh

För att bakterier ska växa måste de få mat och syre, golvvärmen är ett slutet system med vatten som inte byts ut så där dör eventuella bakterier och vattnet blir helt dött och syrefritt.

Varmvattenberedaren kan gott få vara på om förlustvärmen kommer huset tillgodo eller så stänger man av den helt så man kommer under temperaturen där legionella förökar sig. När man lämnar stugan och stänger av beredaren så är ju alla bakterier döda då de dör på x minuter vid 65 grader sedan när temperaturen passerar den optimala temperaturen för tillväxt så finns det ingen bakterie som kan föröka sig.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.