Har nu börjat lukta riktigt illa i min källare, man kan känna lukt ända upp till första våningen. Har haft dålig lukt i källaren förut av och till men nu luktar det hemsk. Lukten verkar komma från en stål lucka i källar golvet, tror de är en spol brunn men vet inte säkert vad de kallas. Vad är den till för egentligen? Prövade och hälla massa skur medel i men de luktar ändå.
/Abel
/Abel
Hej!
Svårt att veta när man inte sett ngn bild.
Men det skulle kunna vara en spolbrunn. Rinner det vatten i röret när du spolar i huset?
Har du hällt medel i ett rör där det bara försvinner vidare är det inte konstigt att det fortsätter att lukta. Prova att täta luckan med tex silikon eller liknande i så fall.
Är det en golvbrunn som luktar där det fortfarande står vatten i vattenlåset? Saknas renspluggen?
Hur är det med avloppsventilationen? Kan den vara igensatt på taket? Fast då skulle det även ha runnit sämre från alla vaskar osv...
Som sagt...inte lätt när man vet vad det är för ngn brunn men tipset är att luckan släpper igenom lukt.
Svårt att veta när man inte sett ngn bild.
Men det skulle kunna vara en spolbrunn. Rinner det vatten i röret när du spolar i huset?
Har du hällt medel i ett rör där det bara försvinner vidare är det inte konstigt att det fortsätter att lukta. Prova att täta luckan med tex silikon eller liknande i så fall.
Är det en golvbrunn som luktar där det fortfarande står vatten i vattenlåset? Saknas renspluggen?
Hur är det med avloppsventilationen? Kan den vara igensatt på taket? Fast då skulle det även ha runnit sämre från alla vaskar osv...
Som sagt...inte lätt när man vet vad det är för ngn brunn men tipset är att luckan släpper igenom lukt.
Hmmm... 
Har du firma som filmar rör eller?
Som första åtgärd skulle jag kolla att det inte locket till spolbrunnen är otät eller om det är någon uttorkad golvbrunn i källeren.
Liiite overkill att i första skedet ta en filmning av rören bara för att det luktar från en spolbrunn om jag får säga vad jag tycker...
Jag menar det finns ju ingen anledning att filma rör om det inte är återkommande problem med stopp eller om man har tecken som tyder på läckage = blött under grunden eller om man har en väldigt dålig lukt som är i hela källaren. När man kollat om det inte kan vara något annat...
Har du firma som filmar rör eller?
Som första åtgärd skulle jag kolla att det inte locket till spolbrunnen är otät eller om det är någon uttorkad golvbrunn i källeren.
Liiite overkill att i första skedet ta en filmning av rören bara för att det luktar från en spolbrunn om jag får säga vad jag tycker...
Jag menar det finns ju ingen anledning att filma rör om det inte är återkommande problem med stopp eller om man har tecken som tyder på läckage = blött under grunden eller om man har en väldigt dålig lukt som är i hela källaren. När man kollat om det inte kan vara något annat...
nu har jag fixat lite bilder. Och det stinker från både golvbrunnen och spolbrunnen. Det är vatten i golvbrunnen men luktar ändå. vad är en rensplugg?
Och har kollat luftningen (vakum ventil) och den verkar funka som den ska.
MVH Abel
Och har kollat luftningen (vakum ventil) och den verkar funka som den ska.
MVH Abel
Ser du hålet i golvbrunnen där ska sitta en 1/2" propp (rensplugg). Spolbrunnen kan du täta med silikon eller likvärdigt.abel48 skrev:
Inte firma men bra kontakter
Var nog lite snabb med filmtipset men min personliga åsikt är att det är skönt att VETA hur rören ser ut i platta o mark. Men så klart det kan tyckas vara en onödig handling...
Helt klart, kolla alla felkällor innan ev. filmning.
Och som tidigare sa, sätt in en plugg i lilla hålet i golvbrunnen, det MÅSTE vara tätt där annars luktar det illa!
Skönt med sådana enkla fel, har själv gamla betong rör och grannarnas är trasiga så jag ska filma och planera byte beroende på hur det ser ut.
Var nog lite snabb med filmtipset men min personliga åsikt är att det är skönt att VETA hur rören ser ut i platta o mark. Men så klart det kan tyckas vara en onödig handling...
Helt klart, kolla alla felkällor innan ev. filmning.
Och som tidigare sa, sätt in en plugg i lilla hålet i golvbrunnen, det MÅSTE vara tätt där annars luktar det illa!
Skönt med sådana enkla fel, har själv gamla betong rör och grannarnas är trasiga så jag ska filma och planera byte beroende på hur det ser ut.
tack så mycket för hjälpen.
Är de bara att köpa en rensplugg hos en vvs firma då? är det en propp som ska skruvas dit?
Och vad använder man spolbrunnen till? de gör inget då om jag limmar fast locket med sillicon?
MVH Abel
Är de bara att köpa en rensplugg hos en vvs firma då? är det en propp som ska skruvas dit?
Och vad använder man spolbrunnen till? de gör inget då om jag limmar fast locket med sillicon?
MVH Abel
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Nu vet jag inte hur det brukar se ut i äldre spolbrunnar, men ska det inte vara nåt lock som tätar över själva spolbrunnshålet? Durkplåten är väl inte det som ska täta mot lukt?
Durkplåten är det som ska hålla bort lukten, ibland med hjälp av en gummipackning eller träplugg, finns många varianter, gör den inte det = silikon eller nåt.it-snubben skrev:
Renspluggen (1/2" = R15 propp) kan du köpa nästan var som helst, järnhandel, vvs-firma, byggvaruhandel. Den är i mässing orginal.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ok. Jag drog mig bara till minnes hur det ser ut hos mig själv. Likadan durkplåt men under den så är det ett skruvlock på röret. Skillnaden är dock att jag har plaströr istället så det påverkar ju givetvis hur spolbrunnen är utformad..
Hej!
Härliga bilder!
Att renspluggen saknas kan vara en stor felkälla till luktproblem och även i ditt fall verkar det som.
Om du tycker är problem att få i en rensplugg pga dåliga och rostiga gängor kan ett tips vara att sätta dit en gummigenomföring för eldosor istället. De finns i många olika storlekar och även tillräckligt stora för att passa i de största renshålen. Går att trycka i i de flesta hål...men så klart är en originalrensplugg "bättre", även om de kan kärva lite ibland, både att få i och ur. Så jag föreslår en:

Du får tag på dem på tex Ahlsells eller liknande handel och kostar en spottstyver.
Spolbrunnslocket tätas lämpligen med en silikonsträng eller liknande. Fast jag tycker att det ser ut som om du har en hörna med lite större hål där inkommande vatten kommer in. Då kan det kanske gå med någon typ av sanitetskitt - typ Evomastic, Unigum. Det limmar inte fast locket på samma sätt som silikon gör och håller lukten på avstånd. Det är nog lättare att få ett bredare tätskikt med det också.
Tror och tycker jag...men smaken är som baken.
Härliga bilder!
Att renspluggen saknas kan vara en stor felkälla till luktproblem och även i ditt fall verkar det som.
Om du tycker är problem att få i en rensplugg pga dåliga och rostiga gängor kan ett tips vara att sätta dit en gummigenomföring för eldosor istället. De finns i många olika storlekar och även tillräckligt stora för att passa i de största renshålen. Går att trycka i i de flesta hål...men så klart är en originalrensplugg "bättre", även om de kan kärva lite ibland, både att få i och ur. Så jag föreslår en:

Du får tag på dem på tex Ahlsells eller liknande handel och kostar en spottstyver.
Spolbrunnslocket tätas lämpligen med en silikonsträng eller liknande. Fast jag tycker att det ser ut som om du har en hörna med lite större hål där inkommande vatten kommer in. Då kan det kanske gå med någon typ av sanitetskitt - typ Evomastic, Unigum. Det limmar inte fast locket på samma sätt som silikon gör och håller lukten på avstånd. Det är nog lättare att få ett bredare tätskikt med det också.
Tror och tycker jag...men smaken är som baken.
Jag skulle lyfta på plåten och se hur det ser ut under innan man börjar täta runt den. Jag har sett liknande brunnar där plåten bara är ett lock och där under lite olika varianter på tätningar mot ett T rör. Känns onödigt att börja mecka med att täta runt plåten om det bara är ett lock under som har hamnat på sniskan som inte är otroligt om det inte sitter plugg i brunnen.
Ska det alltid sitta en rensplugg i alla golvbrunnar?
-Det luktar nämligen en hel del från min golvbrunn i badrummet, men den används, ska det ändå sitta plugg i?
Vet inte i huvudet hur det ser ut nu, men det är en nyare variant av golvbrunn i Plast (Plaströr oxå) är det samma på dem?
Vad är hålet till för om det ändå ska vara igenpluggat?
-Det luktar nämligen en hel del från min golvbrunn i badrummet, men den används, ska det ändå sitta plugg i?
Vet inte i huvudet hur det ser ut nu, men det är en nyare variant av golvbrunn i Plast (Plaströr oxå) är det samma på dem?
Vad är hålet till för om det ändå ska vara igenpluggat?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Utan plugg så är det helt öppet mellan rummet och avloppssystemet. Inte konstigt att det luktar.
Protte
Protte