Bygger om tvättstuga till badrum, och ska således lägga in lite nya avloppsanslutningar. Då skarvarna läcker verkar det vara en bra idé att byta stammen som går in i huset genom rummet som renoveras.

Efter mycket sågande, bilande, brytande, bärande och grävande (i blålera) hittade jag rören. Några är glaserade, andra är i rå cement, samtliga troligen 60+ år. Yttermåtten är ca 20 cm - men finns det någon som kan ge en kvalificerad gissning om innermåtten?

Min egen gissning är att godset är ca 2 cm vilket skulle ge innermått som ungefär motsvarar ett 160-rör. Vill gärna köpa nya rör (har som av en händelse släkt nära Rinkaby som vi ska hälsa på i veckan) att ersätta de gamla med innan jag tar bort dem, men vill heller inte gå ned i dimension eftersom det ju ger risk för förträngning.

Tacksam för den hjälp som går att få.

• IMG_0708_crop.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Betongrör som finns i "hem-miljö" är vanligast i dimensionerna:
100mm., 150 mm. eller 225 mm.

Måttet på betongrör mäts invändigt, till skillnad mot plaströr där man normalt mäter dessa utvändigt (det finns undantag).

...för svaret. Nu väntar rörbyte. Måhända behövs ett helrör för att stå ut med doften av ett halvt rör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.