Hej Alla!

Har nyss köpt ett hus och när rörisen var på besök så upptäckte vi att kranen före vattenmätare inte kunde stängas alls samt att kranen efter endast kunde stängas delvis.

Snackade med min röris och han bad mig kontakta kommunen (vellinge)

jag tar då kontakt med vellinge kommun och påtalar att kranen innan vattenmätare inte går att stänga och att detta bör åtgärdas, personen i växeln säger "visst, jag kontaktar vi enteprenör)

Jag blir sen efter några dagar uppringd av en kille på NCC som säger att han skall stänga mitt vatten, perfekt tänker jag äntligen får jag avstäningsventilen fixad, när jag planerat in tid och dag med killen så frågar jag om det är han som skall genomföra bytet av kranan han svar blir då
"Nä sånt gör inte vi, vi stänger endast vattnet på gatan medans ni bytar kranen"

Han påtalar att allt som är på vår sidan om tomtgränsen är vårt ansvar, vilket jag kan hålla med om om det gäller rör etc...

När man läser regler osv ifrån vår vattenleverantör Sydvatten så säger dem att man själv eller hantverkade som man anlitat inte får bryta plomberingen på mätaren, utan att man skall kontakta sin kommun som ombesörjer bytet. DVS jag kan inte byta kranen innan vattenmätaren själv...

Hur har ni andra gjort när ni bytat era tror inte att jag är den enda på detta forum som har dåliga avstänging ventiler...

hur skall jag gå vidare med detta skall jag ringa kommunen igen de i receptionen som tar emot anmälan är inte speciellt kunniga utan skickar säkert bara vidare min anmälan till enteprenören....

Snabb sökning gav:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/120431-vattengraens-tomsgraens.html

När man läser regler osv ifrån vår vattenleverantör Sydvatten så säger dem att man själv eller hantverkade som man anlitat inte får bryta plomberingen på mätaren
Det är kommunen du ska prata med.
Sydvatten levererar vatten till din kommun som sen levererar det till dig, Sydvatten har således ingenting med dina ventiler att göra.

Du får göra så här:
Boka en röris för byte av ventiler(eller montering av vattenmätarkonsoll), samma tid beställer du avstängning i gatan av kommunen. Ventilerna eller konsollen och arbetskostnaden till rörisen får du bekosta själv, dom tillhör fastigheten. När bytet är gjort plomberar kommunen din mätare på nytt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.