3 743 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Markvatten i infiltration 3-kambrunn
Hej!
För några veckor sen anlade vi ett 3-kammarpaket av märket pipelife. Tills nu har de funkat bra, men efter detta regnande så tränger vattnet in via infiltration o nästan fyller fördelningsbrunnen?! Nu när jag kollade var den till hälften fylld. Tittade häromdan oxå o då va nivån på botten o vi har INTE använt nå vatten. Alltså är de regnvattnet som tränger in
. Då till min fråga: Vad göra? Vänta o hoppas de tar undan? Dränera runt anläggningen? Hur hög kan nivån i fördelningsbrunnen vara? El hur hög/låg skall den vara
Mycket tacksam för svar!
Mvh Tomas
För några veckor sen anlade vi ett 3-kammarpaket av märket pipelife. Tills nu har de funkat bra, men efter detta regnande så tränger vattnet in via infiltration o nästan fyller fördelningsbrunnen?! Nu när jag kollade var den till hälften fylld. Tittade häromdan oxå o då va nivån på botten o vi har INTE använt nå vatten. Alltså är de regnvattnet som tränger in
Mycket tacksam för svar!
Mvh Tomas
Det är som EL-Micke skriver, att infiltrationen ligger på fel plats eller fel höjd eftersom grundvattnet hamnar på en högre nivå än du har dina spridarrör. Den enklaste lösningen är nog att lägga in dräneringsrör på vardera sidan om din infiltration för att lokalt sänka grundvattenivån. Dräneringsrören bör du ha så djup som möjligt under spridarrören.
I efterhand så skulle du nog ha haft en markbädd eller en förhöjd infiltration. Hur såg det ut i provgroparna som ni grävde innan ni byggde anläggningen?
I efterhand så skulle du nog ha haft en markbädd eller en förhöjd infiltration. Hur såg det ut i provgroparna som ni grävde innan ni byggde anläggningen?
Hur länge hade du provgropen uppgrävd, innan du fyllde igen?
Tyvärr tog jag inga bilder
Men vi anlade enligt instruktioner som medföljde. Använde 8/16 grus samt 16/32 om jag inte minns fel. Vad jag kan förstå så är allt gjort enligt instruktionerna. Rätt fyllnadsmängd med grus, rätt duk mm mm.
Klicka här för att svara