Hej!

Jag har bytt toaletstolen för cirka 1 månad sedan, ända sedan dess kommer ett störande ljud från kallvattenledningen varenda gång vid slutet av spolningen precis när toatanken slutar att ta in mer vatten , det kommer samma ljud även när man skall stänga blandaren i handfatet?
Vad är detta oljud?Vad har jag gjort för fel?Luft i ledningar?

Det blir vibration i påfyllningsventilen, byta ventil är väl enklast. Det brukar vara så att när de blir slitna så börja de vibrera men är din ny så kanske det är ett måndags ex.

Protte

Fabrikat på WC:t???

Passar på att klämma in en liknande fråga: i vår dusch låter det illa när man duschar. Ett slags tjutande i rören som varierar i intensitet med hur mycket vatten man krämar på. Finns ingen annan stans i huset. Sitter felet i rören eller blandaren tro? Ska snart renovera badrummet och det vore skönt att veta att man blir av med lätena.

Tjutande eller vibrationer brukar att uppstå i äldre Duschtermotater. Det sitter backventiler i blandaren som hindrar att det blir överströmmar mellan varmt och kallt vatten. När backventilerna blir slitna uppstår oljud....

Klämmer mig in i diskussionen oxå..

Kan man byta dessa backventilerna till ett vettigt pris i duschblandarna eller är det bättre att köpa en helt ny? Har nämligen oxå samma fenomen som BiFuel i min dushblandare. En FFM mattson från runt 97-99

Oj jäklar... tackar för infon drakhenke.. verkar ju vara precis rätt modell du hittat där, dock har jag inte själva badkarskranen då, men annars ser den exakt lika dan ut, så det spelar väl ingen roll antar jag? =)

Bör man även beställa #5 (Filtersats, inkl. o-ringar, serviceverktyg) som sitter innan #8 i sprängskissen?

Har aldrig pillat i en blandare förut men antar att det inte kan finnas så mycket just i detta avsnittet som kan va svårt? skruva bort blandaren, ta bort de gamla ventilerna och in med de nya och sedan drar dit blandaren igen...simple as that va? =)

filtrena brukar gå söder eller bli lite deformerade när man ska pillla loss dem så beställ det ochså du,, resten är som du säger "bara att "

Ok, tack för infon...misstänkte att det kunde vara bra att byta filter när man ändå är igång...

dock så hittade jag bättre pris och även billigare frakt på vvsochbad.se så det får bli därifrån jag köper =)

Sen återstår att se om det där "bara att" stämmer ;-)

En liten uppdatering!

Det var hur lätt som helst att byta.. dock så hade inte min blandare någon filterring eller ett grovfilter, utan det fanns bara backventiler där... jäkla skummt att det inte fanns något där, men men, nu sitter det fint och det slår inte längre i rören =)

månge tack drakhenke!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.