6 526 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Kondens vattenrör !
Kondens vattenrör !
Hej !
Jag har efter lite funderingar beställt Prisol vattenrör 15 och 12 mm för vatteninstallationen i mina nyrenoverade badrum (pågående).
Rören kommer att vara dolda bakom undertak samt endast synlig i tvättstuga och klädkammare. Tyckte därför att Prisol var ett bra alternativ som är enkelt att arbeta med.
När jag kommer med rören i taket till min dusch i rummet utanför tänkte jag skära upp 2 st spår och gå ner med rören för att sedan ut genom väggen rakt in i en c/c 160 blandarplatta.
Finns det någon risk att Prisolrören kondenserar inne i väggen ? Har hört att Prisolrör inte kondenserar alls men en bild från en kompis visar kraftigt kondenserade prisolrör i någon källare skulle jag tro.
Vad skall man tro om detta ?

Hej !
Jag har efter lite funderingar beställt Prisol vattenrör 15 och 12 mm för vatteninstallationen i mina nyrenoverade badrum (pågående).
Rören kommer att vara dolda bakom undertak samt endast synlig i tvättstuga och klädkammare. Tyckte därför att Prisol var ett bra alternativ som är enkelt att arbeta med.
När jag kommer med rören i taket till min dusch i rummet utanför tänkte jag skära upp 2 st spår och gå ner med rören för att sedan ut genom väggen rakt in i en c/c 160 blandarplatta.
Finns det någon risk att Prisolrören kondenserar inne i väggen ? Har hört att Prisolrör inte kondenserar alls men en bild från en kompis visar kraftigt kondenserade prisolrör i någon källare skulle jag tro.
Vad skall man tro om detta ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är fuktig luft och ett kallt rör som orsakar kondens, om du hindrar fuktig luft att komma till röret så blir det ingen kondens. Bygg in röret så funkar det men varför inte RiR (rör i rör)
Protte
Protte
Hej Protte....menar du typ PEX RiR eller ? Funderade ett tag på PEX men många om dem jag frågade visste så lite om dem. Kändes mer beprövat med Prisol och lika enkelt att jobba med kanske.
Om jag ändå slipper kondens i väggen känner jag mig nöjd
Är extra isolering på varmvattensidan överkurs eller ?
mvh
Svansen
Om jag ändå slipper kondens i väggen känner jag mig nöjd
Är extra isolering på varmvattensidan överkurs eller ?
mvh
Svansen
Nu vet jag inte exakt vad du skall göra men jag tycker PEX är generellt enklare att jobba med än Prisol. Kapas med trådgårdssekatören (Prisol skall sågas), lätta att böja i inte allt för små radier, vanliga klämringskopplingar funkar, stödhylsor måste du ha i båda fallen, visa anslutningar t.ex. väggbrickor finns i varianter för PEX och Cu.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har också RiR och fördelaren under källartaket, väldigt smidigt.
Protte
Protte
Klicka här för att svara