Hej,

Har nu frilagt det rör som kommer ut fr. mitt brygghus ( tidigare inlägg ) och fått fram nedanstående.

Vet någon vad det är för brunn och vilka restriktioner finns (jag hoppas kunna ha tvättsuga i brygghuset)?

( Ett likadant terrakottarör finns på motsatt sida "cementkistan" )

MVH / Jonas

• Gilla
Hajper
  • Laddar…
Det där ser ut som en platsbyggd brunn. Är det en sjunkbrunn eller stenkista så är den nog inte ok som reningsgrej för kommunen. Men nu verkar ju vattnet stå i nivå med utloppen, så sjunkbrunn är osannolikt. Snarare då att det är en kopplingsbrunn eller rensbrunn för vattnet från brygghuset. Det intressanta är ju varifrån och varthän dom där lergods-rören går?

Det ser ut som dräneringsrör, men är det kopplat till det kommunala avloppet - dom brukar inte gilla dagvatten i sina avloppsledningar, eftersom det blir översvämningar vid kraftiga regn.

Eller går det till en eventuell kommunal dagvattenledning - då är det inte heller bra ur din synvinkel eftersom tvättvatten inte ska rinna ut i dagvattnet.

Eller går det till ett dike eller egen stenkista eller något annat? Det är heller ingen bra lösning ur ditt perspektiv eftersom det då riskerar att bli oväntat stopp eller bakflöde i anläggningen.

Då får väl försöka klura ut vart ledningarna går. Börja med att spola i tegelrören för att se om det rinner i något dike eller om det syns nåt i eventuella dagvattenbrunnar. I sista hand är det ju bara att gräva och leka följa john, men då tror jag att det blir enklare och billigare att bara koppla in tvättstugan på det kommunala avloppet enligt konstens alla regler. :)

Tack för utförligt svar Drainsniffer! :)

Hur djupt måste i Skåne man lägga röret fr. tvättstugan till fastighetens "avloppsstam" (heter det så?) och hur stor lutning måste man ha på röret?

(Ska leka lite följa John i helgen för att se om jag kan klura ut ngt ytterligare. Dock är det kanske lika bra att gräva för påkoppling till det kommunala avloppet direkt istället för att gräva upp hela trädgården i jakt på lergodsröret)

Lutning på avloppsrör ska vara 1-2 cm/m, minst 100 mm diameter. Djupet ska ju vara frostfritt, men i Skåne, där har ni väl knappt inga vintrar längre... lägg markisoleringsskiva ovanpå röret om du är nervöst lagd. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.