12 826 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
pumpa vatten från sjö
Hej!
Jag funderar på att dra in sjövatten för diskbehov och dylikt till min sommarstuga.
Jag har en liten pump redan som jag hade tänkt ställa på lämpligt ställe nära vattnet och sedan bygga ett "litet" hus åt, tanken är att suga kortast möjliga sträcka samt trycka de 4 kanske max 5 metrarna i höjd.
Min fråga är hur man gör i sugänden? Behöver man "gräva ner" slangen i sjöbotten/strandkanten för att förhindra att isen tar med sig utrustningen vid islossning? Behövs det ett filter för att förhindra att bottenslam samt sjögräs kommer med? Skall slangen ligga på ett speciellt sätt för att inte drunkna ner i sjöbotten och till slut inte kunna suga vatten?
Många frågor! Någon som har erfarenhet får gärna beskriva hur man kan göra!
Mvh Eric
Jag funderar på att dra in sjövatten för diskbehov och dylikt till min sommarstuga.
Jag har en liten pump redan som jag hade tänkt ställa på lämpligt ställe nära vattnet och sedan bygga ett "litet" hus åt, tanken är att suga kortast möjliga sträcka samt trycka de 4 kanske max 5 metrarna i höjd.
Min fråga är hur man gör i sugänden? Behöver man "gräva ner" slangen i sjöbotten/strandkanten för att förhindra att isen tar med sig utrustningen vid islossning? Behövs det ett filter för att förhindra att bottenslam samt sjögräs kommer med? Skall slangen ligga på ett speciellt sätt för att inte drunkna ner i sjöbotten och till slut inte kunna suga vatten?
Många frågor! Någon som har erfarenhet får gärna beskriva hur man kan göra!
Mvh Eric
Jag blir inte riktigt klok på ifall nu menar att ha vatten på vintern också då du skriver islossning.
Gäller det bara sommarvatten så är det nog enklast att bara knyta fast slangen i någon plastdunk / flytboj eller liknande så att den hamnar lite under ytan, backventilen brukar fixa så att slangen kommer under vatten. och sen så tömmer du systemet på vintern och tar upp slangen på land.
Gäller det året runt bruk så kanske du kan slänga i en tunna med cement på lämpligt djup, med ett antal föstöglor på den så borde du sen kunna dyka ner och fästa fast slangen på något smart sätt.
Sen gäller det att lägga slangen såpass djupt så att det inte fryser.
Inte svar på alla dina frågor men kanske några tips.
Gäller det bara sommarvatten så är det nog enklast att bara knyta fast slangen i någon plastdunk / flytboj eller liknande så att den hamnar lite under ytan, backventilen brukar fixa så att slangen kommer under vatten. och sen så tömmer du systemet på vintern och tar upp slangen på land.
Gäller det året runt bruk så kanske du kan slänga i en tunna med cement på lämpligt djup, med ett antal föstöglor på den så borde du sen kunna dyka ner och fästa fast slangen på något smart sätt.
Sen gäller det att lägga slangen såpass djupt så att det inte fryser.
Inte svar på alla dina frågor men kanske några tips.
Jag har en anläggning som suger vatten från sjö och renar till dricksvatten, åretruntbruk. Mina erfarenheter är att man behöver fästa sugslangensände på en ställning, eller "bock", minst 1 m hög, ståendes på sjöbotten - detta för att få svalt vatten på sommaren, undvika frysning på vintern (förutsatt att sjön är tillräckligt djup), slippa algblomning (som är värst vid ytan), pååkning av båtar m.m., samt att ventilen blir igensatt av slam som finns på botten. För att hålla reda på placeringen fäste vi en stålvajer i bocken, som går in till land. Tar man en någorlunda grov vajer kan man man ju också lyfta upp bockåbäket till vattenytan i densamma, för inspektion och rengöring av silen på ventilen.
I änden på sugslangen har man givetvis en backventil och nätsil som vanligt vid slang-i-brunn-arrangemang. Hos oss har nätsilen ibland blivit igensatt, vilket man borde kunna lösa genom att ordna någon slags "nät-ballong" runt silen.
För att slangen skall hållas på botten fäste vi den i några trädgårdsplattor med lämpligt avstånd från varandra.
Gräv ner slangen i strandkanten, inte minst för skyddets skull.
Good luck!
I änden på sugslangen har man givetvis en backventil och nätsil som vanligt vid slang-i-brunn-arrangemang. Hos oss har nätsilen ibland blivit igensatt, vilket man borde kunna lösa genom att ordna någon slags "nät-ballong" runt silen.
För att slangen skall hållas på botten fäste vi den i några trädgårdsplattor med lämpligt avstånd från varandra.
Gräv ner slangen i strandkanten, inte minst för skyddets skull.
Good luck!
Jo, det är tänkt att den skall ligga i året runt, men troligtvis inte brukas under vintertid. Det jag var orolig för med islossningen är att anläggningen skulle dras med ut i vattnet om slangen ligger nära ytan, men det är väl bara att gräva ner!
Tack för bra svar i övrigt. Bra idéer.
Var hittar man backventiler samt filter/sil för sugänden? Måste man kontakta någon rörpulare eller finns det på Bauhaus eller liknande?
Tack för bra svar i övrigt. Bra idéer.
Var hittar man backventiler samt filter/sil för sugänden? Måste man kontakta någon rörpulare eller finns det på Bauhaus eller liknande?
Klicka här för att svara