Jag har nyligen installerat en ny pump/hydrofor som suger vatten från sjön i min sommarstuga. Vattnet skall sedan fördelas till diverse olika slangar. Jag avänder mig av 32R slang och rör. När jag drog ihop "T-kopplingarna" så läcker de när jag vänder kopplingarna åt samma håll. Tillverkaren vill tydligen att de skall peka åt varsitt håll för att det inte skall läcka men dettta fungerar inte för mig då matningana/slangarna kommer från samma riktning (kolla på bilderna så förstår ni säkert). Trots jag använder mig av både gängtejp samt locktight kan jag inte få det tätt. Gängorna har säkert gått runt 5-6 varv så det finns ingen risk att de glider ur varandra, enbart problem att de läcker.
Jag undrar därför ifall man kan svetsa kopplingarna (antar att de är gjorda i mässing) för att föhindra att de läcker, eller är det risk man förstör eller kränger sönder "godset".
Jag kan med enkelhet skruva loss kopplingarna från slangarna i det fall det är enklare för en svetsare att svetsa på sin verkstad.
Om något vet en pålitlig firma i Örebro vore jag tacksam.
Tack på förhand Arvid.
Jag undrar därför ifall man kan svetsa kopplingarna (antar att de är gjorda i mässing) för att föhindra att de läcker, eller är det risk man förstör eller kränger sönder "godset".
Jag kan med enkelhet skruva loss kopplingarna från slangarna i det fall det är enklare för en svetsare att svetsa på sin verkstad.
Om något vet en pålitlig firma i Örebro vore jag tacksam.
Tack på förhand Arvid.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Hej
Det är ordentligt tätat, dock använder jag inte lin utan gängtejp, men det skall inte spela någon roll. Jag har även använt locktight.
Problemet ligger inte i att det är dåligt tätat, utan att kopplingarna inte går att dra åt helt tätt ifall de skall ligga i "samma riktning". Jag kan dra åt dem så de blir helt täta men då pekar varje koppling åt varsitt håll, vilket självfallet inte går med tanke på var slangarna kommer ifrån.
Det är ordentligt tätat, dock använder jag inte lin utan gängtejp, men det skall inte spela någon roll. Jag har även använt locktight.
Problemet ligger inte i att det är dåligt tätat, utan att kopplingarna inte går att dra åt helt tätt ifall de skall ligga i "samma riktning". Jag kan dra åt dem så de blir helt täta men då pekar varje koppling åt varsitt håll, vilket självfallet inte går med tanke på var slangarna kommer ifrån.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Med lin som tätning behöver man inte dra tätt.
Problemet kan vara att du dragit ihop kopplingarna och sedan backat ett halvvarv. Sedan kan du varit för snål med gängtejpen, behövs mycket.
Protte
Problemet kan vara att du dragit ihop kopplingarna och sedan backat ett halvvarv. Sedan kan du varit för snål med gängtejpen, behövs mycket.
Protte
Ok. Om jag nu väljer att lossa kopplingarna, göra rent och dra om dem. Föreslår du att jag kör lin eller gängtejp då? Ifall jag kör gängtejp, hur många varv brukar du köra? Går locktight att avända tillsammans med lin?
Mvh Arvid
Mvh Arvid
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Locktight ska väl användas utan något annat (det finns många Locktightprodukter) Lin är gammalt och beprövat.
Gängtape behövs mm tjockt, man ska sluta se gängorna.
Protte
Gängtape behövs mm tjockt, man ska sluta se gängorna.
Protte
Ok, fick förklarat av min rörmockare att jag skulle ha gängtejp och därefter locktight, möjligtvis missförstod jag honom. Skall pröva att lossa och göra rent gängorna och därefter återigen på med lin.
Idén att svetsa / löda är inget att satsa på eller? Jag har inget behov av att kunna lossa kopplingarna i framtiden.
Mvh Arvid
Idén att svetsa / löda är inget att satsa på eller? Jag har inget behov av att kunna lossa kopplingarna i framtiden.
Mvh Arvid
Han posta mitt svar innan jag såg att även du svarat. Tack för tipset.cheetah1 skrev:
Tycker även du att jag skall släppa idén att svetsa/löda, jag har som sagt inget behov av att kunna lossa kopplingarna i framtiden.
Mvh Arvid
Säger som övriga. LIN.
Gängtejp är för riskabelt.
Skillnaden är att gängtejp måste bli tätt från början och måste vara tätt.
Lin bygger på att den sväller när den blir fuktig och kommer rätt utfört aldrig att läcka. Även om man justerar kopplingar i efterhand.
En rörkrökare sa till mig att han använder lin till vatten och gängtejp till gas.
Jag använder gängtejp när jag använder plastkopplingar. Det för att inte riskera att spränga kopplingen när linet sväller.
Gängtejp är för riskabelt.
Skillnaden är att gängtejp måste bli tätt från början och måste vara tätt.
Lin bygger på att den sväller när den blir fuktig och kommer rätt utfört aldrig att läcka. Även om man justerar kopplingar i efterhand.
En rörkrökare sa till mig att han använder lin till vatten och gängtejp till gas.
Jag använder gängtejp när jag använder plastkopplingar. Det för att inte riskera att spränga kopplingen när linet sväller.
OM du nu kör med gängtejp så ska du linda så mycket att gängan knappt syns.
Och backa, som sagts tidigare, INTE.
Jag har kört med gängtejp och det har funkat bra hittills, hur det blir om ett antal år återstår att se.
Och backa, som sagts tidigare, INTE.
Jag har kört med gängtejp och det har funkat bra hittills, hur det blir om ett antal år återstår att se.
Ok, blir att lossa kopplingarna och köra lin tillsammans med Unipac Rörkitt (se ovan). Återkommer med resultat.
Tack alla för hjälpen.
(Vad härligt det är med teknikens utveckling ibland, ett problem dyker upp och vips! några timmar senare har flertalet kloka huvuden hjälpt till med kreativa lösningar, underbart!!!!)
Tack alla för hjälpen.
(Vad härligt det är med teknikens utveckling ibland, ett problem dyker upp och vips! några timmar senare har flertalet kloka huvuden hjälpt till med kreativa lösningar, underbart!!!!)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden