Hej!

Vi har precis köpt en stuga inte allt för långt ifrån där vi bor, mitt mellan Boden och Jokkmokk.
Det finns en nygrävd (2008) vattenbrunn på tomten som enligt mäklarannonsen skulle vara 5-6 meter djup (fast det visade sig att den var ca 3,5 meter djup). När vi var på visning fanns det dock gott om vatten i den. Vi bestämde oss för att slå till och köpa stugan och har betalat handpenningen på 10%. Säljaren tyckte då att vi fick vara där så mycket som vi ville fast vi inte har betalt hela summan än, och det sa vi ju inte nej till.

Iaf, brunnen har väl inte används så mycket och vattnet från den smakade inte så gott, så jag bestämde mig för att tömma den för att få dit lite bättre vatten. Nu visar det sig att brunnen inte riktig fungerar som den ska, för nu har det gått över en vecka sen jag tömde den och det har fortfarende inte kommit in vatten, inte en droppa.

Botten består av hård lera som förmodligen inte släpper igenom något vatten alls, så jag bestämde mig för att kolla om det gick att lösa genom att gräva brunnen lite djupare, för hand då. Nu har jag dock grävt bort ca 30 cm och nu är kanten på den nedersta brunnringen i samma höjd som botten av brunnen, dock fortfarende inget vatten. Att gräva gick inte så fort så jag tog fram isborren istället och borrade ett hål ca en meter djup och ca 10-12 cm diameter, och där fanns det fortfarende inget vatten och samma lera som mest troligt har legat där i 100-tusen tals år.

Den här brunnen verkar mao vara rätt så värdelös som den är nu. Våra teorier är att det vattnet som var i den måste ha kommit uppifrån, underifrån kan det då inte ha kommit enligt mig iaf.

Nu är frågan vad vi ska göra åt det här? Vi måste ju ha vatten och tanken var att börja med att dra in vatten till stugan istället för att behöva hinka upp det. Men det är ju som rätt kört med det projektet om vi inte får vatten i brunnen :)

Vad skulle ni ha gjort, gräva en ny djupare brunn på ett annat ställe, eller gräva vidare på den befintliga brunnen, om det alls går? Det går ju att förlänga isborren och se hur mycket som skulle behövas isf. Eller göra nåt helt annat?

Tack på förhand för alla svar, alla föreslag är välkomna! :)

B
verkar va lite vatten i sjöar och älvar nu.
det på verkar ju ditt vatten

Jo, nog är det lite vatten. Men jag har hört med andra i byn där stugan står och dom har inte haft några problem med vattnet den här sommaren, och det är grävda brunnar överallt. Dock är förmodligen dom flesta djupare än 3,5 meter. Vi kollade nivån hos en kompis som bor 1,5 km ifrån stugan i ungefär samma höjd över älven och det var vatten upp till ca en meter under marken.
Så vatten finns det, även om det kanske inte är lika mycket som det brukar vara, jag vill nog ändå skylla det på brunnen.

B
konstigt, då är det ju en skit brunn.
har kollat efter om det finns något standard djup på brunnar.
men hittar inget. man bara borrar tills man hittar vatten.
tycker inte att leran ska va något problem för vattnet ändå.
vill vattnet fram så kommer det

Lera är ett tätt material och i det får man aldrig ett vattenflöde som är tillfredställande. K-värdet (vattengenomsläppligheten) är extremt högt i lera. Vid täckning av tex deponier använd ofta bentonit som är en slags konstgjord lera för att inte vatten ska kunna laka.
Så att tro att man ska få vatten in en brunn som står i lera är inget jag skulle hoppas på.

Något standardjup för grävda brunnar finns inte överhövudtaget. Det beror helt på markbeskaffenheter och grundvattennivån. Är grundvattnet 10m under markytan måste man gräva sig under denna, är den endast 1m under my så räcker det att gräva sig en bit under det. Men står gvy 1 meter under my och det är lera till 10m så kommer det inte hjälpa i alla fall. Jorden måste vara genomsläpplig.

Vad någon har 1km bort är oftast helt ovesäntligt. Bor man tex på en ås kan det vara oändligt vattenflöde på en del av tomten och på nedsidan kan den vara i princip obefintlig där lera eller silten ligger.

Den som grävde brunnen kan intre ha varit fackman. Jag skulle nog ha gjort som vi gjorde, borra. Dyrt, men i vårat fall betalade säljaren hälften. Det kanske går att göra en sådan affär här med beroende på vad säljaren har sagt och skrivit eller inte.

För ett par dagar sen kikade jag ner i brunnen igen och då var hålet jag borrade full i vatten helt plötsligt. Dock inte mer än bara hålet, dagen efter hade nivån stigit kanske 15-20 cm.
Nu vet jag inte vad jag ska tro om det här, men det är väl kanske inte helt omöjligt att jag har hittat grundvattennivån nu? Det ligger alltså isf precis under botten av brunnen isf.

Jag har pratat med han som har grävt brunnen, och det var egentligen tänkt att den skulle bli ca 5 meter djup, vilket bekräftas av en sprillans ny extra ring som ligger på tomten (och dom köper man ju inte om man inte tänker använda den) men när dom grävde var det så mycket vatten där att dom inte lyckades komma djupare än vad brunnen är nu. Det forsade bara in då enligt honom, det här var då för precis ett år sen, augusti 2008. Konstigt att det var så mycket vatten där ifjol men inte i år, men jag vill ju tro på honom.

Min plan just nu är att borra mer och se om jag lyckas komma igenom leran. En annan som bor i närheten hade flera tunnare lager med lera, så det finns hop att det inte är flera 100 meter iaf :) Att borra för hand (förlängd isborr) är ändå ett litet projekt om man ska jämföra det med att gräva. Men ser man nu att leran tar slut 1,5 meter längre ner så kan det ju vara värt att gräva bort det. Lite jobbigt är det väl, men det måste man väl kunna få gjort på en helg iaf.

Att borra är inget vi vill tänka på i dagsläget, det är som du säger en ganska kostsam grej. Och tyvärr så har vi gått med på att köpa stället i befintligt skick eftersom säljaren sålde det för underpris, så juridiskt har vi som inte så mycket att säga om det här, vi får vara glada om han alls bryr sig. Vilket han då också gör som tur är, han tycker det är mycket tråkigt och försöker hjälpa till där han kan.

Skulle det kunna gå att slå i en spets, betydligt mindre åtag än att borra eller gräva mer?

Som fotografen säger kan man slå ner en spets. Har bekanta som har gjort det och det verkar fungera fint. I stor kan man väl säga att man slår ner ett långt rör med hål i där vattnet kan tränga upp. Det är väl en kostnad på 10´ kanske men det kan ju vara värt ett försök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.