7 096 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
inkommande vattenledning
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
"Tror" inte att vattenledningen ligger dikt an mot betongen om den nu inte ligger I betongen, ho vet.
Protte
Protte
Tack för svar. I mitt fall så är inledningen någonstans under betongplattan. Hade comfort här och killen sa att vattenledningen alltid ligger lägre än avloppstammen? Stämmer det?
För tänkte köra på och bila och be en vän koppla på och byta till nya avloppsrör under. Men vill ju inte gärna bila itu vattenledningen så hela källaren vattenfylls...
För tänkte köra på och bila och be en vän koppla på och byta till nya avloppsrör under. Men vill ju inte gärna bila itu vattenledningen så hela källaren vattenfylls...
Jag har sett exempel på alla varianter av lägen för vatten- och avloppsledningar. kolla väldigt noga innan du gör ngt.
Om du ska undersöka detta utan att förstöra ngt, då kan du gräva utanför huset!
Om du ska undersöka detta utan att förstöra ngt, då kan du gräva utanför huset!
Det finns ingen på denna planeten som med säkerhet kan säga att ditt vatten ligger si eller så.
Att lyckas bila utan att dra av vattnet däremot är inga problem, var bara tillräckligt försiktig
Att lyckas bila utan att dra av vattnet däremot är inga problem, var bara tillräckligt försiktig
Se till att du har numret till kommunens jour inprogrammerat i mobilen så att du snabbt kan ringa om/när det går åt pipan. Tror inte det är så kul att sätta sig vid datorn och leta på eniro eller hitta.se när syndafloden kommer 
syndaflod..haha.
Jag låter bli att bila. Har kommit på en annan lösning. Skönt.
Ytterligare en fråga. Om jag låter byta vattenledningen från gatan och in i källaren, måste den då ligga i samma nivå? För känns ju lite kass att lägga ner vattenlednigen i betongplattan ytterligare en gång
ELler går man in i väggen då? För då kan man ju ha vattenmätaren på ett annat ställe?
Ytterligare en fråga. Om jag låter byta vattenledningen från gatan och in i källaren, måste den då ligga i samma nivå? För känns ju lite kass att lägga ner vattenlednigen i betongplattan ytterligare en gång
ELler går man in i väggen då? För då kan man ju ha vattenmätaren på ett annat ställe?
Vattenledningen ligger normalt alltid ovanför avloppet.
Ett litet tips för att kontrollera vattenlednings sträckning är att använda en IR termometer och kolla var det är kallast när du spolar kallvatten. Ingen precis metod men det fungerar oftast och du får ett hum om var du ska vara försiktig när du bilar. typ http://www.tradera.com/IR-termometer-auktion_95944286 Annars finns det många andra sätt att visa på var ledningen går, värmekamera mm.
rogge
Ett litet tips för att kontrollera vattenlednings sträckning är att använda en IR termometer och kolla var det är kallast när du spolar kallvatten. Ingen precis metod men det fungerar oftast och du får ett hum om var du ska vara försiktig när du bilar. typ http://www.tradera.com/IR-termometer-auktion_95944286 Annars finns det många andra sätt att visa på var ledningen går, värmekamera mm.
rogge
Okej, 
Tänkte mer om jag skulle anlita någon att byta vattenledningen och sätta vattenmätaren direkt där den kommer in i källaren.
Vad händer med åren med en vattenledning? Är det vanligast att den rostar sönder? Eller att rötter fördärvar?
Tänkte mer om jag skulle anlita någon att byta vattenledningen och sätta vattenmätaren direkt där den kommer in i källaren.
Vad händer med åren med en vattenledning? Är det vanligast att den rostar sönder? Eller att rötter fördärvar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Före att rötter kommer IN i en vattenledning så kommer vattnet UT.
Järn rör rostar
Plast rör spricker
Koppar rör ärgar.
Protte
Järn rör rostar
Plast rör spricker
Koppar rör ärgar.
Protte