3st "översvämningar" orsakade av mitt Callidus vattenfilter.

I mitt fall sker läckan genom att locket i toppen på filterhuset inte klarar hålla emot vattentrycket utan plötsligt släpper genom vattnet som obehindrat pumpar ut ur mitt filter. Orsaken till detta är som jag förstår det är att mitt filter har "böjts" (blivit skevt som en banan) av någon anledning (givetvis inte yttre våld utan någon form av material eller konstruktionsfel). Var just inne hos en granne som har ett likadant filter och noterar där samma skevhet på filterhuset men där sker inte läckage i toppen utan i botten på filtret. Detta filter står och småläcker, dvs, mkt enkelt att missa eller tro att det kommer från kondens på filterhuset vid den snabba avkylning som backspolningen innebär, men, så är inte fallet.

Vill på detta vis varna andra för dessa filter och samtidigt tar jag gärna emot synpunkter / erfarenheter från andra som råkat ut för samma sak.

Callidus kör helt huvudet i sanden och hänvisar mig till mitt försäkringsbolag.

/Joacim

Hur gammal är filteranläggningen???

Anläggningen är ca 4.5år sedan installation men filterhuset är producerat 2004, Juni tror jag. Den andra anläggningen jag har hittat med liknande problem är från September 2004.

Hur kommer det sig att du frågar?

/Joacim

• Gilla
Petra Wåhlstedt
  • Laddar…
Är rörmontör och har installerat ett 50-tal Callidusfilter genom åren. Har råkat ut för detta en gång med att filterburken blev sned. Jag har bara bra erfarenheter av Callidus men det hjälper ju knappast dej... Det måste ju också bytas filtermassor om man ska byta burk och det är ju inte så billigt... Men det är väl ofta så att man får använda sig av försäkringen när garantin gått ut, men tråkigt är det...

Redigerat:
Jag hade ett callidusfilter från juli 2004. efter 2,5 år så blev det skevt som en banan! ringde till callidus och de sa att det var ett tillverkningsfel på tuberna. de kom och bytte ut det utan några diskutioner! mitt nya filter är fortfarande rakt!

Hej Thomas,

Det är ju bara att grattulera dig till att av Callidus blivit bemött såsom en kund i min mening bör bemötas. Du har ju rätt i att det är ett tillverknings/konstruktions/mtrl fel och givetvis måste rättas till.

Problemet är att det förutom obehaget också är en säkerhets / personskade risk samt vattenläckage risk med denna produkten som jag ser det och med den kunskapen jag nu har om Callidus måste jag säga att jag skulle ställa mig mkt tveksam till att ha en produkt från dem med tanke på vilken attityd dom har till säkerhet. Detta problemet har dom kännt till länge och dom har mängder av farliga filter kvar ute hos kunder men gör ingenting åt det. Jag vågar nog inte riskera att
ha en produkt från en sådan leverantör i mitt hem och hoppas jag kan övertyga mitt försäkringsbolag att få byta leverantör när min anläggning nu byts ut.

/Joacim

• Gilla
Petra Wåhlstedt
  • Laddar…
Hej,

Lägger ned denna tråden då en överenskommelse mellan mitt försäkringsbolag, Callidus och mig har träffats som är acceptabel även för mig som kund.

/Joacim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.