Har en liten varmvattenberedare i min vedeldade bastustuga och funderar på hur jag ska tömma denna inför vintern? Vill helst inte lossa kopplingarna på beredaren utan funderar att koppla på en liten eldriven luftkompressor på ingångslangen till beredaren för att trycka ut vattnet. Går detta utan risk att ha sönder beredaren på något sätt? Har en vanlig trädgårdslang med Gardenas koppling som ingång till beredaren. Trodde att vattnet bara skulle rinna ur beredaren när jag tog bort slangen men icke. Tror att det finns en backventil som gör att vattnet inte rinner ur.

Det går inte att trycka ut vattnet genom att blåsa in tryckluft, utloppet sitter längst upp.

Jag har nyligen tömt en NIBE (19 år gammal) och där sitter det en 1/2 röranslutning som man sätter slang tlll och skruvar igen avstängningskranen samt tar bort en lite luftskruv sedan rann vattnet snällt ut.

Protte

Jasså, då får jag väl ha vattnet i beredaren med ett minimalt värmepåslag. Har dessutom en frostvakt 200 W brevid beredaren i ett litet inbyggt isolerat skåp. Hoppas inte att det bli elavbrott samtidigt som det är minusgrader ute för då går det väl åt skogen med beredaren och alla röranslutningar :o.

Fast både utlopp och inlopp på beredaren sitter nertill.

Utloppet har ett långt rör inne i beredaren upp till toppen.

Protte

Men via inloppet ska den gå att tömma.

...om man inte glömmer att öppna någon kran samtidigt.

Men är det inte bara att koppla på luftkompressorn på lämplig kran, ta bort spillröret från säkerhetsventilen, koppla på en slang där o lämpligtvis leda ut det utomhus? självklart ska ja ha kranen ställd som om jag vill tappa varmvatten...(öppna varmvatten-kranen)

Är jag helt fel ute? :P :p

C
Eh, det brukar väl sitta en backventil i inloppet på dom flesta vvb:er, eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, en backventil verkar det finnas på inloppssidan av beredaren som dessutom sitter undertill på beredaren liksom utgånghålet. Naturligtvis får man inte glömma och öppna kranarna till duschen innan man sätter tryckluften till ingångshålet :). Min fråga blir är backventilen konstruerad för vätska och inte luft? För jag tycker att luften bör kunna trycka ut vattnet ur beredaren eftersom både in- och utgångshålen är nertill på beredaren.

men har du ingen luftskruv som prototypen nämner ovan? Det har iaf jag på min beredare...
Öppna den isf så rinner vattnet ut av sig själv ;)

Tigersågen skrev:
JFör jag tycker att luften bör kunna trycka ut vattnet ur beredaren eftersom både in- och utgångshålen är nertill på beredaren.
NEJ

Inne i beredaren sitter ett rör upp till toppen för utgående varmvatten, alla vet ju att varmt vatten stiger uppåt och där ska utloppet sitta. att det sedan går nedåt genom allt kallare vatten har liten betydelse. Att anslutningarna sitter på undersidan är ju en praktisk sak men utgående varmvatten hämtas i toppen av beredaren.

Jag sitter här med tömningsanvisningen för NIBE Eminent och det är bara frågan om du har en ESBE-Ventil (blå ratt på säkerhetsventilen) eller en LK-Ventil med alla rattar svarta.
Eller är det en Compact-E, får jag veta vilken så skriver jag av anvisningen eller fotar den.
Är det någon annan så finns troligen anvisning på någons hemsida.

Protte

prototypen skrev:
NEJ

Inne i beredaren sitter ett rör upp till toppen för utgående varmvatten, alla vet ju att varmt vatten stiger uppåt och där ska utloppet sitta. att det sedan går nedåt genom allt kallare vatten har liten betydelse. Att anslutningarna sitter på undersidan är ju en praktisk sak men utgående varmvatten hämtas i toppen av beredaren.

Jag sitter här med tömningsanvisningen för NIBE Eminent och det är bara frågan om du har en ESBE-Ventil (blå ratt på säkerhetsventilen) eller en LK-Ventil med alla rattar svarta.
Eller är det en Compact-E, får jag veta vilken så skriver jag av anvisningen eller fotar den.
Är det någon annan så finns troligen anvisning på någons hemsida.

Protte
Min varmvattenberedare är av märket Gorenje med en 10 liters plastank med anslutningar neråt inköpt på Jula. Säkerhetsventilen är en liten grej som det hjälpligt går att eventuellt tömma tanken med. En ynkligt liten stråle som påminner om svåra prostatabesvär kan jag få den att leverera :(.

Kanske polletten ramlade ner. Jag öppnar säkerhetsventilen samtidigt som vattenkranen på duschen är öppen då ska beredaren tömmas den vägen, eller hur ?

Redigerat:
Låter troligt, lämna det över natten och låt vattnet rinna ner i en 10-litershink så ser du om allt kom ut.

Protte

Låter troligt, lämna det över natten och låt vattnet rinna ner i en 10-litershink så ser du om allt kom ut.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.