Har funderingar på rördragningen för vårt nya vattenburna system. Jag tycker mig har hittat ett bra ställe att sätta en fördelarcentral, i anslutning till det enda våtrummet så att man kan ha dräningering osv...

Våtrummet ligger i ena ändan av huset angränsande mot garagedelen där även värmesystemet kommer att finnas så småningom.

Problemet är nu hur man lämpligast drar rören från värmesystemet till fördelarcentralen. I själva garagedelen finns följande alternativ:

1. Dra rör i bjälklaget på vinden (ev krångligt att göra hål i en massa takstolar)
  2. Bila upp betonggolvet och lägga ner rören (finns redan rör i golvet, hur undviker man att sabba dessa i så fall)
  3. Dra synliga rör i taket
Själva fördelarcentralen hamnar sedan på bortsidan av våtrummet som även det har betonggolv... Alternativen för rördragning där är desamma förutom det sista alternativet som utgår då vi vill ha ett snyggt platt tak... Ett annat alternativ i den delen skulle kunna vara att gå i innerväggen över dörren men sen ska det ju vidare i garagedelen på något sätt...

Någon som har några tips om vad som blir bäst? Hade man gjort det från början hade man väl gjutit in rören antar jag? Att dra de synligt i garagedelen är väl inte hela världen men jag funderar på att dra om även tappvattnet och då blir det ju 4 stora röra man ska göra av någonstans :(

ska du ha radiatorer eller golvvärme ?

Jag gjorde en konvertering från el till fjärrvärme i somras, vi drog alupex dikt an mot golvet klamrade med elklammer typ TCS -C3 från thorsman, sedan byggde kunden själv en sockel runt om detta, deni sin tur blev 70mm hög 40 mm bred av allmogelist. blev förjädra bra faktiskt!! kunden hel nöjd slapp se rör runt hela huset

Blir radiatorer, dåligt isolerad grund...

Dock är hela golvet i resten av huset redan utrivet för sanering, så rördragningen i den delen är ett mindre problem... Det är ju stammen från garaget till centralen som jag har lite huvudvärk över... I och med att det är betonggolv så rivs inte dessa upp som i resten av huset utan lämnas som de är...

om det nu är i ett garage du ska dra rören så lägg dem synligt i tak, eller på vägg ca 10 cm under tak.
kan ju inte skämma så mycket där, det är ju ingen boyta

Garage / hobbyrum är det egentligen... Är ju en biyta där det inte gör så mycket men om det är möjligt så vill jag nog försöka dölja dem...

Ingen som har erfarenhet av att bila golv och hur man undviker befintliga rör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.