Ska till och byta avloppsstammarna i källargolvet. Står i valet mellan att bila eller hyra golvsåg.
Tycker det sär lite klumpigt ut med golvsågar,när man har lite väggar mm. Någon som har erfarenhet av detta att dela med sig av? Finns det någon smidig modell som lämpar sig för mindre ytor?
Huset är byggt -49 så det är ganska "tunn" platta utan armering.
Är vinkelslip med diamantskiva modell större något alternativ?
Alla tips och trix mottages gärna..

När jag bilade bort delar av plattan i tvättstugan för att byta VA så räckte det gott och väl med en HILTI maskin. Inga som helst problem att bila med den för mig.

Kan väl uppskatta att jag bilade i ca 30 min för att få bort tillräcklig av plattan för att kunna byta VA.

Så mitt tips, en HILTI bilmaskin (kanske heter annat)

Källare från den tiden bilar du lätt upp.
Tunn btg och ofta låg hållfasthet - ingen armering.
Slägga brukar ge bra resultat.

Hyr en typ halvstor Hilti. Provade själv med rondellen men det dammar något fruktansvärt. Så jag bilade och slog med en handslägga, det gick bra! Ett spett är också användbart i sammanhanget.

Jag köpte en bilmaskin på Jula för 995 spänn, har gått som en dans, värre med eran under i mitt fall...

i mitt källargolv när jag bytte stammar.Köpte en 180mm diamantkapskiva på Jula (Artnr: 016150) och kapade två spår i golvet med ca 30cm mellanrum.Lånade en Hilti modell lite större och bilade upp rännan.Golvet var utan armering och varierade i tjocklek mellan 6 till 12 cm (byggår 1955-56).Avloppet hade jag filmat innan och antecknat längden mellan böjarna så det gick att räkna ut ungefär hur rören gick under golvet.Kapade upp golvet efter det gamla avloppet som var gjort av glaserade rör.Kapde inte upp hela golvet utan lämnade vissa sträckor där jag kunde sticka in dom nya 110mm rören genom dom gamla glaserade rören tex där dom gick igenom kantbalkar osv.I källarens "hall" så gjorde avloppet en 45 gradig böj,där kapade jag upp ett hål stort nog att gräva fram den gamla böjen,knackade sönder den lade ner en ny 45:a och tryckte in dom nya rören från dom angränsande rummen.

Om det är en tunn oarmerad kaka går det snabbast att bara slå upp ett spår med en storslägga, bara onödigt att bila/kapa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.