Hej,

Jag har egen brunn och pump å sånt.

Rörmokaren som var här sa att jag hade högt tryck (jag har frånslag på 3kg och tillslag på 2kg).

När jag läst på lite olika ställen så får jag det till att det är lågt tryck. Vi vill ha lite mer drag i duschen och så.

Pumpen är en 100l/minut pump och alla slangar och kopplingar är väl tilltagna.

Kan jag höja till typ 4-5kg?

/N

• Gilla
f10l
  • Laddar…
Hej,
maxtrycket styrs av vad din pump klarar. 100 l/min som du anger kan vara vid 0 bars tryck. Du måste kolla detta på pumptillverkarens hemsida. Ofta anges bara ytterlighetsvärdena i kataloger och liknande. Tänk på att vid pumpens maxtryck är flödet 0 l/min. Trycket i hydroforen tillkommer till lyfthöjden.
T ex en dränkpump som ska trycka vatten 50 m ur ett borrhål och sedan bygga upp 5 kg tryck måste klara 10 bar. 10 m = 1 bar = 1 kg. När pumpen pumpar sjunker också vattenytan i borrhålet, så lite beroende på hur mycket vatten brunnen ger så kan det vara svårt att komma upp i höga tryck. Det här gäller djupborrade brunnar. Har du grävd brunn är det främst pumpens prestanda som sätter begränsningen. Här kan dock en lång sugledning mellan brunn och pump bidra till att du inte kan höja trycket så mycket som du vill.
Det är heller aldrig bra att låta en pump jobba i ytterområdena i pumpkurvan. D v s nära sitt maxtryck. Ofta finns det optimala arbetsområdet specat i databladen.
En normal rörinstallation för eget vatten ska klara 6 bar. Det ska finnas en säkerhetsventil som ska öppna vid detta tryck.

Redigerat:
  • Gilla
Kim Berntson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.