Jag har en Hansa Murano blandare som har pajat. Det går inte att stänga av vattnet med den längre. När jag vrider på styrpinnen så känns det ungefär som en glappande växellåda, dvs man känner att det finns kuggar där men att dem glider på varandra istället för att jacka i varandra.
Ehh, om ngn vet/har spekulationer om vad som kan vara fel vore det toppen om ni upplyste mig.

Hittade sprängskiss på blandaren och där står det att man behöver en fast nyckel av typ SW45. Är det ngn som vet vart man kan få tag på en sådan nyckel utan att ruinera sig? Eller kan man använda ngt annat för att skruva av paketet där mekanismen sitter (typ oljefilteravdragere...)?

Bild på det hela. Nyckeln i fråga är rödmarkerad och kallad "Denna".
 
  • Vart hitta denna nyckel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En vanlig stor skiftnyckel borde funka. Om det är svårt att komma åt, ställ den på högkant mot muttern. Sätt sedan en annan skiftnyckel på skaftet och vrid.
Knepigt att förklara, men jag hoppas du förstår. ;-)
 
Jag provade med en skiftnyckel men glömde berätta att den delen som man kan komma åt med nyckeln endast är några millimeter tjock. Det i kombination med att skålen på blandaren är gjord av glas gör att en fast nyckel nog är bäst. Annars kan jag ha sönder glaset om jag råkar tappa fattningen med en skiftnyckel.
 
Hmm, undrar om det finns en sån nyckel? Funderar på om det är tillverkarens beteckning för en nyckel de skickar med eller om det är en sorts nyckel som också andra gör. Om inte blandaren är jättegammal lutar jag åt det första alternativet.

Tipset är väl att köpa en av rätt nyckelvidd på Biltema (för att det är billigt) och vid behov slipa ner den försiktigt med en vinkelslip, bandslip eller nåt sånt så den blir lagom tjock.
 
Har nu kontrollmätt och den är förståss 45 mm när alla fasta nycklar på Biltema är 46 mm. Blandaren är typ 3 år gammal.
Laddar upp en bild hur den ser ut med kåpan borta. Har ritat en pil där det är meningen att nyckeln skall greppa. Som ni ser är det inte mycket att greppa mot.
 
  • Muranoblandare 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick uppfattningen att glaset var mer kupat på ritningen. Lägg en handduk över glaset och testa med en skiftnyckel iaf.
 
Besök närmaste seriösa VVS-handlare och be dom beställa från VVS Argenturer
 
Staffans2000
Jag hade definitivt först gjort som "Immobil" föreslog. Se bara till att din skiftnyckel har oslitna kanter så att du får ett riktigt bra grepp.

Staffan
 
Har nu beställt reservinsatsen och även den där speciella nyckel-som-bara-passar-en-blandare -i-hela-världen. På deras tyska hemsida står det att det skall vara 10 års garanti på mekaniken men vvs-agenturer säger 2 års garanti i Sverige. Lite snopet.
 
Hejsan lyfter denna tråden lite igen.
Jag undrar var man beställer denna reservinsatsen för min har börjat läcka..

Mvh Bullen
 
Läs inlägg # 7.
 
ok sorry :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.