OK, rubriken är väl lite tillspetsad.

Men i huset där jag nu bor tar det minst 30 sekunder att få fram varmvatten till handfatet,
fast badrummet ligger vägg i vägg med tvättstugan där varmvattenberedaren står.
1) Sätta på vattnet på max värme i handfatet
2) Göra ettan (eller tvåan)
3) Nu är kanske vattnet varmt så man kan tvätta händerna

Det känns segt, och måste innebära slöseri med vatten.

En orsak till den sega värmen är väl att det gamla huset har 22 mm kopparrör för vattnet,
så mycket värme försvinner nog på vägen för att värma upp all koppar.

Nu skall jag bygga nytt. Fastän vi försökt att samla våtrummen blir det 5 meter mellan
vv-beredare och köksvask, och 10 meter mellan vv-beredare och badrum.
Måste jag stå och vänta minutvis på varmvattnet? Borde man installera cirkulerande varmvatten?
Eller finns det någon annan lösning på problemet? Hur har ni gjort?

Tacksam för idéer och synpunkter! //KnockOnWood

Låter länge men koppar och 22mm är inte det lämpligaste kke..
Just här har jag ca 16m till beredaren med 16mm alu-pex och det tar typ 10sek till varm eller kallvatten.

W
Umm bara en fundering, det är inte så att ni har ett samlingrör som sitter nån annanstans, så var det nämligen för oss, hade ett handfat precis brevid vv-beredaren, men vattnet gick några meter bort till ett samlingrör å sen tillbaka, så det dröjde en stund innan det blev varmt

Redigerat av moderator:
Tossegubbe skrev:
...16mm alu-pex och det tar typ 10sek till varm eller kallvatten...
Det låter ju avsevärt bättre!

VAd är alu-pex?

//KoW

Alu-PEX är nog diffisionstät. Detta förhindrar luften syre att tränga in. För tappvatten spelar detta ingen roll och f.ö. är de flesta PEX-rör som säljs idag diffusionstäta vare sig det behövs eller ej, t.ex. Wirsbo Combi-PEX. 16 mm är en ganska udda dimension. Skaffa PEX 15 istället så kan du använda de flesta klämringskopplingar att koppla med. T.ex. är de Rinkabyrör säljer OK både för Cu och PEX.
Glöm inte stödhylsor. Dessa är special för PEX.

Hej,
tar det lika lång tid till andra tappställen också? Är vattnet ordentligt varmt direkt vid beredaren?
Ev kan det vara beredaren eller blandningsventilen vid beredaren som krånglar. Det handlar ju som du skriver om en kort sträcka, så något verkar ju vara knas.

Håller med om att dra PEX istället för koppar om du ska bygga nytt. Lätt, billigt och du slipper skarvar utom i ändorna. Sätt upp en samlingsventil(?) för KV och VV och dra separata rör till alla förbrukare därifrån.

Har du lång till kök och bad är mitt råd att sätta in VVC om du ända ska bygga nytt.

Tack för alla tips!

Jag förstår att det är kombinationen av koppar och stor ledningsarea som är mitt problem.

Angående VVC:
Vad kan kostnaden bli (bara ett litet hus 110 kvm)?
Ökade driftkostnader?

//KoW

KnockOnWood skrev:
Tack för alla tips!

Jag förstår att det är kombinationen av koppar och stor ledningsarea som är mitt problem.

Angående VVC:
Vad kan kostnaden bli (bara ett litet hus 110 kvm)?
Ökade driftkostnader?

//KoW
Att det är kopppar spellar ingen större roll, mer då ledningsarean, som pga av tunnare rörvägg dessutom är större får Cu än motsvarade dim PEX.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.