20 458 läst ·
33 svar
20k läst
33 svar
problem med ringpump
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Du ska inte sänka trycket för då ökar strömmen.
Bakvänt jag vet men vid höga arbets tryck kaviterar pumpen en anning så belastningen minskar http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Vid låga tryck och högt flöde drar en pump som mest.
Bakvänt jag vet men vid höga arbets tryck kaviterar pumpen en anning så belastningen minskar http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Vid låga tryck och högt flöde drar en pump som mest.
Där ser man! man får lära sig nått nytt varje dag
ska låna hem en tång ampermeter och göra lite nya mätningar någon dag, då ska jag prova att även köra med högre tryck så får jag se vad det ger ,men jag tvivlar att det löser problemet. ska även prova att koppla i sär pump och motor för att se vad den drar utan last, jag har ju börjat med normalt tryck, och sedan sänkt pga. att motorn löser i bland, måste säga att jag är frestad att köpa en jet-pump och byta ut ringpumpen, men har dåliga erfarenheter av dessa, min pump sitter i en miljö som närmast kan liknas vid fuktig jordkällare, dvs hudrofor hus i marken, min syster bor i min mormors gamla hus som har likadant hydrofor utrymme, och där höll lagren ca 2 år på dessa. efter 4 sådana pumpar sitter nu en likadan ringpump hos henne och den har fungerat utan problem i 7 år nu.
OK, den var Y kopplad som jag trodde.
Du kan ju prova med att lyssna efter mekanisk oljud på själva pumpen, med örat mot en mejsel lagd mot pumpen, hela vägen från start tills pumpen stannar.
Testa även att dela pump/motor och vrid pumpaxeln för hand.
Du kan ju prova med att lyssna efter mekanisk oljud på själva pumpen, med örat mot en mejsel lagd mot pumpen, hela vägen från start tills pumpen stannar.
Testa även att dela pump/motor och vrid pumpaxeln för hand.
hej!
som jag tidigare skrev så har jag haft samma fenomen på två identiska nya ringpumpar, så jag tror inte det beror på pumpen, om inte foke-pump feldimensionerat dom sista årgångarna av sina pumpar, tror dom inte fins längre? men koppla i sär pump och motor och mäta strömen är väl det som nu är kvar att testa, får hoppas att motorn drar lika mycket ström utan pump, för då måste det vara någon typ av motorfel, gör den inte det, så tror jag att jag får ge upp och skaffa någon typ av ersättningspump av annan konstruktion.
som jag tidigare skrev så har jag haft samma fenomen på två identiska nya ringpumpar, så jag tror inte det beror på pumpen, om inte foke-pump feldimensionerat dom sista årgångarna av sina pumpar, tror dom inte fins längre? men koppla i sär pump och motor och mäta strömen är väl det som nu är kvar att testa, får hoppas att motorn drar lika mycket ström utan pump, för då måste det vara någon typ av motorfel, gör den inte det, så tror jag att jag får ge upp och skaffa någon typ av ersättningspump av annan konstruktion.
Klicka här för att svara