Jag har en 4 år gammal Gustavsberg/Vatette utkastare som varje vinter strular för mig genom att den plötsligt inte stänger. När jag äntligen får tag på en VVS-are fixar han det på 10 minuter utan att byta något. När jag frågar vad som var fel säger han att jag inte får dra åt kranen för hårt, vilket jag inte gjort dom senaste 3 åren sedan han första gången berättade det. Eller att det var 3 minus i natt, men det skall väl en vattenutkastare i Skåne klara speciellt om den sitter i en uppvärmd vägg.? Sen skiljs vi, han 500 spänn rikare och jag 500 spänn fattigare. Nu har det hänt igen i julhelgen och jag kan ju bara glömma att försöka få tag i någon VVS-are
Är där någon som vet vad hokus-pokus han gör ?

Ett förslag, är att kranen hängt upp sig. Öppna för vattnet, böj slangen så vattnet stryps och släpp igen. Om du gör detta ett par gånger, då brukar det bli bättre.

Halo...
Ett vanligt fel är att vinkeln på insidan av väggen har pressats en aning inåt med följden av att spindeln till krankäglan inte räcker att täta... (En följd av för många, hårda åtdragningar) Isf brukar fyrkants-spindeln bli en aning för kort och det blir svårt att stänga och nyckeln vill kugga över.. En krankägla ska bara dras åt tills det slutar att rinna, med en ny krankägla kan det gå att dra åt ca. 2 varv till, men då kortar man livslängden avsevärt... Plus att packningen blir stenhård och tappar sin förmåga att täta, den blir som backelit...

Trasslet ligger på vintern, när det är kallt.
Två saker händer:
1 Vattnet fryser
2 Gummit blir hårt

Rinner vattnet ut ur vattenutkastaren? Dvs finns är vinkeln på röret så att vattnet rinner utåt eller inåt genom väggen?

Vilken temperatur har du på insidan av väggen?

Totte_S
Kollat så att o-ringarna är hela?

Men vad är det som går sönder när det blir kallt?

Sedan måste man ta reda på varför det går sönder, det kan sitta någon grad någonstans, eller vara felinstallerat, som fel kaplängd mm.

Ett ny vattenutkastare kostar 675,- på Rinkabyrör, om du inte hittar felet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.