Har ett stort antal klämringskopplingar, när de sattes dit var alla täta och de har varit täta i lite över ett år... Men på senare tid har det börjat droppa om vissa kopplingar, främst på de grövre rören (22mm). Dessutom har det blivit som en grön sörja på många kopplingar där det har läckt...

Jag tog fram rörtången och försökte dra åt något ytterligare... Detta fick det tätt för stunden (några månader sedan) men nu har det börjat läcka om samma kopplingar igen...

Vad är problemet egentligen och hur fixar jag det?

Generellt sett brukar man dra åt kopplingarna för hand till det tar stopp. Sedan drar man ytterligare ett och ett kvarts varv med verktyg. Är det PEX-rör; 2 varv. Då håller det tätt.
Kan det vara så att du har mjuka rör utan stödhylsa? Är det så får du ta isär dem och se om du kan knacka i en hylsa i efterhand. Annars är det bara att kapa och göra om.

Det är kopparrör och alla kopplingar har stödhylsor.

För mig var det tvärt om.

Frugan hade beställt ett färdigt badrum före jul för något år sedan.

Inkoppling av handfatsblandearen skedde den 23 vid 9-tiden på kvällen... inga stödhylsor fanns hemma. Jag drog åt "lämpligt" och slog på vattnet och till min glädje var det tätt... trodde jag... På julaftons morgon tittade jag in under handfatet och såg en liten pöl där. Insåg att jag skulle måste montera stödhylsor men efersom inga VVS-butiker skulle vara öppna på några dagar så drog jag kopplingarna ca 1/8 dels varv till och det har varit tätt hittills...

Håller dock ett öga på det ;)

Fick rådet av en polare som är röris när mina gamla kopplingar läckte att ta isär dom och smörja med locher pasta, jag gjorde det och dom slutade att läcka. Om det skulle hjälpa i längden låter jag vara osagt, har bytt dom nu men det kanske kan vara något att testa?

Hej, jag har en liknande fråga eftersom jag också haft droppade klämringskopplingar. Jag har dragit åt tills de varit täta och hittills har det funkat. Men jag undrar om man kan dra år dem för hårt så att något går sönder så att skadan blir ännu värre?

kjell a skrev:
Hej, jag har en liknande fråga eftersom jag också haft droppade klämringskopplingar. Jag har dragit åt tills de varit täta och hittills har det funkat. Men jag undrar om man kan dra år dem för hårt så att något går sönder så att skadan blir ännu värre?
Det finns en liten risk att du drar sönder klämringen eller röret (ifall det är ett hårt rör). Det lär märkas. Annars är det helt OK att drar åt "lite till", typ ett kvartsvarv. Det finns marginaler i kopplingen.

Mr Sound skrev:
Fick rådet av en polare som är röris när mina gamla kopplingar läckte att ta isär dom och smörja med locher pasta, jag gjorde det och dom slutade att läcka. Om det skulle hjälpa i längden låter jag vara osagt, har bytt dom nu men det kanske kan vara något att testa?
Ska testa detta. Hur länge har ditt varit tätt?

Av det jag har hört annars så är det rätt vanligt med klämringskopplingar att det droppar i början men att det slutar tack vare orenheter i vattnet osv. Mitt vatten kommer från en egen brunn och vattnet sägs ha "ledningsnedbrytande egenskaper". Detta ska dock avhälpas av en filter vi har men det kanske inte gör sitt jobb som det ska... vem vet...

kjell a skrev:
Jag har själv råkat ut för att dra sönder klämringskopplingar flera gånger. Du märker det genom att det börjar spruta vatten :)

Om det är en gammal koppling du är på skulle jag iakta försiktighet innan jag bara tog i för kung och fosterland. Dessutom kan det vara lämpligt att inte pilla på den öht sent på kvällen eller så, man kan ju bli tvungen att åka och köpa prylar... Ett alternativ är ju att ha alla delar man tror sig behöva men... lätt att vara efterklok...

Om man smörjer klämring och gänga så känner man när klämringen biter i röret, speceillt på 22-28.

Mycket mer än så drar jag aldrig och tar man bort kopplingen så är det relativt lätt att dra av klämringen från röret med hjälp av muttern.

Har över ett antal år monterat 200-300 kämringsförband på detta sätt. Inget har läckt så här långt. Ingen grön oxid heller, som ju annars brukar komma pga mikroläckage.

Skulle själv aldrig dra en KR-kopplingar med rörtång. Använder skiftnycklar istället. Jag har köpt Bachos som har stor gripvidd i förhållande till längd. Med dessa kommer man åt där det är omöjligt med t.ex. Biltemas.

Redigerat:
SvenD skrev:
Om man smörjer klämring och gänga så känner man när klämringen biter i röret, speceillt på 22-28.

Mycket mer än så drar jag aldrig och tar man bort kopplingen så är det relativt lätt att dra av klämringen från röret med hjälp av muttern.

Har över ett antal år monterat 200-300 kämringsförband på detta sätt. Inget har läckt så här långt. Ingen grön oxid heller, som ju annars brukar komma pga mikroläckage.

Skulle själv aldrig dra en KR-kopplingar med rörtång. Använder skiftnycklar istället. Jag har köpt Bachos som har stor gripvidd i förhållande till längd. Med dessa kommer man åt där det är omöjligt med t.ex. Biltemas.
Bachos vida skiftnycklar är guld, behövs även till PRK.

Det där du skriver om att dra hyfsat lätt så att klämringen går att demontera är ju lite motsägelsefullt. Klämringen skall nypa åt i röret så att inte går att få av. Följer man t.ex. Vatettes anvisning för godkänt montage skall kopplingen dras 1-1 1/4 varv (beroende på dimension) efter att den är åtdragen för hand för att den skall sitta ihop ordentligt. Då sitter klämringen fast i röret och går inte att plocka bort.

SvenD skrev:
Då vill jag nog påstå att den är dragen för löst, klämringen ska nypa fast.

min erfarenhet är att åtdragningskraften och kopplingens täthet inte alltid hänger ihop. ibland kan man dra dem så löst som SvenD skriver och de är täta, och ibland måste man dra dem nästan så hårt man kan för att stoppa ett eventullt dropp. jag ska prova med lite pasta på kommande kopplingar för att de om det käns bättre vid åtdragningen. för övrigt brukar jag mjuklöda så mycket jag kan. det är billigare och dessutom lätt att få tätt. problemet är när man har flera krökar efter varandra så rörens vinklar inte blir som man tänkt sig. därför blandar jag med klämringskopplingar för att justera in rätt vinklar mellan rören.

qrz skrev:
Ska testa detta. Hur länge har ditt varit tätt?

Av det jag har hört annars så är det rätt vanligt med klämringskopplingar att det droppar i början men att det slutar tack vare orenheter i vattnet osv. Mitt vatten kommer från en egen brunn och vattnet sägs ha "ledningsnedbrytande egenskaper". Detta ska dock avhälpas av en filter vi har men det kanske inte gör sitt jobb som det ska... vem vet...
Det började droppa lite när jag var och lossade på dom och sen fick jag dom aldrig tät igen, men när jag smorde locher pasta på dom och drog åt så var dom täta. Höll sig i två månader innan jag gjorde om. Sen om själva pastan gör jobbet eller om det hjälper dig att dra det lilla extra som behövs låter jag vara osagt...

Man behöver inte dra så himla hårt, men klämringen ska nypa fast, och deformera röret såpass att den inte kan tas av,
Detta för att rören inte ska kunna gå isär av vattentrycket,,
Locherpasta är alltid bra,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.