Lät borra efter vatten i aug i fjol - 100 m. Efter tryckning kommer det massor av "vatten". Från början som choklad + sand, nu (efter 1000-tals liter spolade ut i diket) är det fortfarande otjänligt brunt. Kan inte ta in det i toalett, diskmaskin, varmvattenberedare osv. Vad ska jag göra??? Borrfirman säger att det inte är deras sak.

Det kommer nog att ta slut så fortsätt att spola, 1000-tals liter är inte så mycket. Är det järn (rost) är det besvärligare.

Protte

Tack för svaret! fast sedan i augusti har jag låtit vattnet rinna kanske 10 tim/dag, kanske 20 dagar. Det känns som om det skulle kunna ta år :S
Hur länge tror DU?

Natanael skrev:
Tack för svaret! fast sedan i augusti har jag låtit vattnet rinna kanske 10 tim/dag, kanske 20 dagar. Det känns som om det skulle kunna ta år :S
Hur länge tror DU?
Sätt en timer till pumpen och låt den gå fullt i 15 minuter varje timma dygnet runt.
Låt den stå så i en månad och kolla då och då om det blir bättre. Blir det det så kör på en månad till osv.
Tappa upp en flaska som du låter stå och se om böset sjunker till botten, då kanske det går att rena med filter.

Mitt hål tog ca 2 månader att få klart vatten.

Fick du inga garantier av brunsborraren?

Tack! De garanterar mängden men inte vattenkvaliteten. Jag, min åsna, trodde de menade radon, järn och så. Enligt min mening är det inte vatten som kommer upp utan lervälling. Stället ligger i Bohuslän, så snart kan jag vara där längre perioder. Jag ska göra som du föreslår, så kanske det löser sig.

Vi har exakt samma problem, vi borrade 75 m och efter tryckning fick vi 270 l/h. Vi har haft lervälling tidigare och nu är de bara lite grumligt efter en hel del spolande. Vi har ett helt nytt vattenfilter som ska installeras men brunnsborrarna säger att man ska vänta 3 månader med att ta ett nytt vattenprov för att få rätt filter, om man överhuvud taget behöver ett alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.