Vi håller på att förbereda för montage av kök och är nu tvungna att dra om inkommande varm/kall vatten för att diskmaskinen ska få plats. Rörstammen har varit inbyggd och ska byggas in igen, men rören som ska sticka ut ifrån "innerväggen" får max ligga 8 cm ifrån golv. (Platsen som finns tillgänglig pga diskmaskinen). Vilka olika lösningar finns det? Kostnad?

Jag bifogar lite bilder för att förtydliga vad jag har och vill uppnå. (Rören ska ligga under den nedre gröna markeringen)

• 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 006.jpg
    Skapa konto
  • 007.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Det är väl bara att dra nya rör från stammen.
Nedåt, bakåt, under gröna strecket och vidare åt vänster.

Montera inte så breda bilder, texten går inte att läsa.

Protte

Sorry för bilderna. Kan någon moderator ta bort dem ifrån tråden. Vad ska/kan jag ersätta rören med? Fungerar pex rör?

Du kan nog själv ändra bilderna, på dina egna inlägg ser du en redigera klickbar rubrik.

Pex fungerar.

Jag skulle använt koppar då jag kan återanvända kopplingen mot stammen som KAN vara en äldre udda modell.

Annars så går det att spara en bit av kopparröret och sätta en klämringskoppling och fortsätta med PEX.

Protte

C
Kopparrör fungerar bra. :) Nämen alltså, det säkraste för att förhindra galvanisk korrosion är att ha samma material i hela systemet.

Plast och vadsomhelst i rören fungerar i kombination.

Protte

Jag kommer inte åt redigera knappen pga de stora bilderna :(

Grejen är den att jag ska bygga in stammen. Är det då ok att ha en övergång ifrån koppar till pex eller annat rör innuti inbyggnaden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.