4 253 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Järnfilter tips?
Någon som har tips på järn & manganfilter. Vi har i nuläget en hydrofor & pump som behöver kaseras efter att ha blivit totalt nedrostade...(60 års angrepp)
Vi bor i ett detaljplanerat område så kommunalt vatten KAN komma inom ett par år så jag är kuven, satsa på hydrofor som är underhållsfri men dyrare eller köpa hydropress. Sen finns det ett filter som säljaren påstår att VARKEN hydrofor eller hydropress behövs kan detta stämma? Är det någon som provat detta filter?
Vårat vatten är järn & manganrikt så ett filter ska installeras, betalar hellre dyrt för ett bra än köper ett billigt! Vissa filter passar bara hydrofor & vissa passar bara hydropress, så filtret får avgöra vilket det blir... järnhalten ligger på 3,5 bör vara 0,5.
Vi bor i ett detaljplanerat område så kommunalt vatten KAN komma inom ett par år så jag är kuven, satsa på hydrofor som är underhållsfri men dyrare eller köpa hydropress. Sen finns det ett filter som säljaren påstår att VARKEN hydrofor eller hydropress behövs kan detta stämma? Är det någon som provat detta filter?
Vårat vatten är järn & manganrikt så ett filter ska installeras, betalar hellre dyrt för ett bra än köper ett billigt! Vissa filter passar bara hydrofor & vissa passar bara hydropress, så filtret får avgöra vilket det blir... järnhalten ligger på 3,5 bör vara 0,5.
Hade tidigare ett filter från Aquaexpert för att ta bort järn och mangan ur vatten från en gemensam grävd brunn. Filtret fungrade perfekt och supporten från Aquaexpert när jag behövde hjälp var utmärkt. I deras filterlösning ingår hydrofor. Allt är rostfritt.
Efter att borrat egen brunn och fått vatten utan problem med järn och mangan sålde jag filtret, så det finns en begagnatmarknad.
Efter att borrat egen brunn och fått vatten utan problem med järn och mangan sålde jag filtret, så det finns en begagnatmarknad.
Finns mängder på marknaden, jag har bra erfarenhet av både Europe Vattenteknik och Göinge Vattenteknik och det finns anledning att kolla upp priserna, jag har varit med om ganska stor variation på priset.
Enligt dom jag pratat med så funkar alla filter bäst med hydrofor.
Enligt dom jag pratat med så funkar alla filter bäst med hydrofor.
Klicka här för att svara