Behöver hjälp från er rör experter. Har ett element i tvättstugan som vägrar att sluta droppa...

Den första bilden visar det droppar. Det kommer alltså bakom anslutning till elementet.

Bild två visar anslutning till elementet. Jag kan ju inte dra bort muttern, men är det inte meningen att röret ska pressas mot elementet och därmed bli tätt?

Bild tre visar anslutande rör. Där har jag testat (syns ej på bilden) att dra på lin och pasta och det verkar ju inte läcka genom gängorna..

Vad göra?? Ska man sätta någon form av hylsa på kopplingen till elementet eller vad gör jag för fel??

• Element droppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element droppe 2.jpg
    Skapa konto
  • Element droppe 3.jpg
    Skapa konto
Bort med lin och pasta, det skall bli tätt genom att delarna är koniska. Har du skit emellan, eller är den trasig på annat sätt?

Får du bort delen från elementet (stora, smala, målade muttern) kan du pröva med en sådan här kanske?

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1622

Ytorna ska täta mot varandra genom att de är lite koniska. Gör rent med scotch-brite, torka av och lägg på locherpasta på tätytor och gänga och dra till. Blir det inte tätt då får du slipa in ytorna mot varandra med ventilslippasta, sån man har till ventilerna i en bilmotor.

Det låter som ett jobb där Loctite 577 skulle lösa problemet. Skaffa en flaska. Gör rent och torka torrt. Lägg på 577 och dra åt. Låt sitta några minuter innan du fyller systemet.

Consensus, har du någon slags Loctite-radar? :)

Skulle man kunna gifta sig med Loctite så vore hon min fru!

Tack för svaren! Efter noggrann rengöring så är det nu tätt, helt utan medel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.